Salama Brewing Company muuttaa Keravan Klondyke- taloon

 Salama Brewing Company muuttaa Keravan Klondyke-taloon. Panimo pyrkii laajentamaan jalansijaansa kansainvälisillä markkinoilla rakentamalla tuotantolaitoksen, jonka kapasiteetti on 15-kertainen nykypanimoon verrattuna.

Vuonna 2019 Espooseen perustettu Salama Brewing Company aikoo laajentaa jalansijaansa kansainvälisillä markkinoilla ja rakentaa Keravan Klondyke-taloon panimon, joka vastaa kansainväliseen kysyntään. Investointi mahdollistaa noin 10 miljoonan euron liikevaihdon kasvun. Nyt yritys työllistää 10 työntekijää ja tuottaa noin 170 000 litraa olutta vuodessa.

Pääpanija Jaakko Ailio työssään

Salama on toimintamallissaan keskittynyt kansainvälisiin markkinoihin. Panimon toimitusjohtaja ja perustaja Christian Holmlund kertoo että tavoitteena on, että tulevaisuudessa 80-90 prosenttia tuosta liikevaihdosta tulee ulkomailta.

mies ja lasi

Salaman toimitusjohtaja ja perustaja Christian Holmlund

Vientiin panostaminen on jo osoittautunut hyväksi suunnaksi panimon mukaan. Korona-aikaan Salaman päämyyntikanava eli baarit sulkivat ovensa, mutta Alkon ja oman myymälän myynti veti niin, että liikevaihto tuplaantui. Ulkomailla ravintolat ja baarit avautuivat koronan jälkeen aikaisemmin kuin Suomessa, joten myynti alkoi vetää sitäkin kautta. Nyt tuotteita viedään 15 eri maahan ja panimon mukaan määrä kasvaa. Ruotsin SystemBolagetissa on myyty 87 000 Salaman oluttölkkiä.

Suomessa kilpailukenttä muuttuu, kuin jollain aikavälillä enintään 8 % -vahvuiset käymistuotteet saavat myyntiluvan ruokakaupoissa. – Meille lakimuutos tarkoittaa sitä, että Salaman tuotannosta iso osa tulee kauppojen hyllyille. Tähän asti tuotannostamme vain noin 20 prosenttia on ollut 5,5 % -tuotteita, mutta lakimuutoksen myötä voimme myydä 80 prosenttia tuotannostamme päivittäistavarakaupoissa. Lakimuutoksen myötä Salaman oluita olisi tarjolla Suomessa yhtä hyvin kuin ulkomailla, kun osuus on nyt ollut 10 prosentin luokkaa, Holmlund sanoo.

Viisivuotisen historiansa aikana Salama on tuottanut 230 erilaista olutta. Salaman osakas ja päivätyönään arkkitehtinä työskentelevä Ville Saarikoski on luonut oluttölkkeihin oman maailmansa, joissa tölkkirivit muodostavat pieniä taideteoksia. Hän ammentaa inspiraationsa 1980-90-lukujen pop- ja kauhukultturista.

– Tölkki on tärkeä myyntivaltti erityisesti uusille asiakkaille. On tärkeä erottua selkeästi, jopa röyhkeästi, kaupan hyllyssä, Saarikoski kertoo.

Salaman uusi panimo tulee Klondyke-taloon aivan Etko Brewingin seinän taakse, joten oluenystävät voivat helposti hankkia tuotteita molemmista paikoista.

Lähde: Salama Brewing, kuvat: Salama Brewing ja Olutposti 

Katso myös:

Salama Brewing Co. menestyksen tiellä