Kannattaako pienpanimon omistus?

Pienpanimot houkuttelevat osakeanneissaan uusia omistajia alennuksilla, erikoistuotteilla, tapahtumilla, vaikutusmahdollisuuksilla ja yhteisöllisyydellä. Monille jo pelkkä panimon omistajuus voi tuntua hienolta ja lähipanimon tukeminen kiinnostaa. Myös sijoi- tuksen tuottomahdollisuudet voivat houkutella. Mutta kannattaako olutharrastajan ryhtyä pienpanimon omistajaksi?

Osakeanti alkaa olla yleinen pienpanimoiden rahoituskeino. Anneilla haetaan rahoitusta eri- tyisesti kasvuun, mutta joskus myös toiminnan käynnistämiseen. Anteja on järjestetty Suomessa jo yli 20 ja monet panimot ovat järjestäneet niitä jo useampia. Annit ovat olleet myös suosittuja. Vaikka viimeisimpien antien ajoitus ei koronapandemian vuoksi ole ollut paras mahdollinen, on esimerkiksi Pyynikin käsityöläispanimo Oy:llä koossa tätä huh- tikuun lopulla kirjoitettaessa lähes 580 000 €, yli kolminkertaisesti annin minimisumma. Sori Brewing Finland Oy taas on tähän mennessä kerännyt yli 750 000 euroa (minimisumma on 950 000 €).

Monille kotimaisille pienpanimoille esikuvana on skotlantilainen Brewdog, joka on järjestänyt jo puolenkymmentä osakeantia ja saanut yli 130 000 osakasta. Viimeisimmässä, huhtikuun alkuun asti jatketussa annissaan yritys keräsi lähes 8,7 mil- joonaa puntaa (tavoite oli seitsemän miljoonaa). Vaikka Brewdog ei ole mikään pieni panimo enää, ei panimoiden osakeanteja oikein voi käsitellä huo- mioimatta Brewdogia.

Osakeannit ovat aikamoinen viidakko, jossa tärkeintä on pitää pää kylmänä. Kun osakeannin ympärille luodaan markkinoinnin ja median avulla paljon positiivista “pöhinää”, on osakeantia vaikea arvioida kriittisesti. Hienoissa esitteissä kuvatut edut nähdään helposti suhteettoman houkuttelevi- na. Sijoittajat tarttuvat herkästi hyviin tarinoihin.

Virusta päähän lahjakorttikampanja