Tallink Siljalle uudet laivan oluet

Tallink Siljan uudet nimikko-oluet ovat virolaisen Pühaste-panimon Earl Grey -teellä ja ruiskaunokilla maustettu amber ale Sireen ja— Suomenlinnan Panimon Bell Porter.

UUSIEN LAIVAN OLUIDEN löytämiseksi järjestettiin kilpailu, johon kutsuttiin yli 20 käsityöpanimoa Suomesta, Ruotsista, Virosta, Englannista, Tanskasta, Norjasta ja Latviasta. Kilpailuehtojen mukaan oluiden tuli olla uniikkeja ja yksinoikeudella Tallink Siljalle valmistettavia koko kaksivuotisen sopimuskauden ajan.

Kutsukilpailuun osallistui 40 olutta 15 eri panimolta.

Sokkomaistelun jälkeen finaalikierrokselle selvisi kuusi olutta, joista voittajiksi valikoituivat Sireen ja Bell Porter.

PÃœHASTE SIREEN (6 %)— on väriltään tumman punertava amber ale, jonka kuivahkoa ja melko täyteläistä makua ryhdittävät hedelmäiset ja kukkaiset humalakatkerot. Keskitasoinen beige vaahto säilyy lasissa hyvin. Mausteena käytetty Earl Gray -tee sekä yrttimäiset vivahteet korostuvat jälkimaussa.

Suodattamaton ja pastöroimaton Sireen on monipuolinen nautiskelu- ja ruokaolut, joka sopii esimerkiksi grillattujen liharuokien, makkaroiden tai mausteisten keittojen seuraan. Sireen oluen nimenä viittaa paitsi tuoksuviin syreenipensaisiin, myös laivan sumutorveen.

Mustalaispanimona aloittanut Pühaste lopetti kiertolaiselämän syyskuussa 2016, jolloin se avasi oman panimonsa yliopistokaupunki Tartossa.

BELL PORTER (5,6 %)— on saanut merihenkisen nimensä laivan kellon mukaan. Oluen väri syvenee läpikuultavasta mahonginruskeasta lähes mustaan. Hentoinen vaahto jää harsomaiseksi kalvoksi oluen pintaan.

Tuoksu on kahvimainen ja voimakkaan paahteinen, mihin suhteutettuna keskitäyteläinen maku on pettymys; ujo, vetelä, hennon suklainen ja aavistuksen lakritsinen. Ei missään nimessä parhaita tyylinsä edustajia, mutta saattaa houkutella niin sanottua keppanakansaa stoutien ja porttereiden pariin.

Kelloportteri toimii aterian päätteeksi suklaakakun kumppanina, mutta laivan pubista löytyy parempiakin vaihtoehtoja nautiskeluolueksi.

Huomionarvoista on, ettei helsinkiläis-vantaalainen panimo ole ensimmäistä kertaa pappia kyydissä. Edellisessä kilpailussa kaksi vuotta sitten laivan olueksi valittiin— Suomenlinnan Panimon Försti Ale (4,5 %), joka osoittautui menestystuotteeksi. Samaan varaudutaan tälläkin kertaa, sillä Tallink Siljan ravintoloissa tummia oluita myydään ainoastaan 15 prosenttia vähemmän kuin vaaleita.

OLUEN JA LAIVAMATKAILUN ystäville kevätkesä on muutenkin mielenkiintoista aikaa, sillä laivapubien olutlistat päivittyvät toukokuussa. Silja Linen aluksille on luvassa 15–20 uutta nimikettä. Etenkin virolaiset pienpanimotuotteet ja hapanoluet ovat vastedes entistä paremmin edustettuina.

Teksti ja kuva Peter Tammenheimo

aikakausilehti