Tampereen K-Citymarket Turtolan uskomaton juomaosasto ja siitä vastaava.

Olutposti vieraili Tampereella K-Citymarket Turtolassa ja tapasi ehkä nuorimman juomaosaston hoitajan sitten ikinä. Nimi on Samuli Vainikainen ja tyyli, millä Samuli hoitaa tonttiaan, on sitoutunut ja energinen.

Samuli Vainikainen

Samuli Vainikainen ja yli 2000 oluella ja asenteelle ansaittu Juomatutka-diplomi

Samulilla kiinnostus kaupan alaan periytyy isältä, jonka kanssa yhteinen jalkapalloharrastus laajeni kaupan alalle hänen sanottuaan isälleen Marko Vainikaiselle, että voisimmehan me jutella myös näistä kauppaan liittyvistä asioita. Siitä alkoi Samulin intohimoinen matka kauppiaaksi. Mies onkin syvästi kiitollinen isälleen siitä, että hän on saanut toteuttaa juomaosaston täysin itsenäisesti alusta loppuun.

Samuli on loihtinut juomaosastolle varsinaisen keitaan yhteistyössä asiakkaiden kanssa. ”Asiakkaiden toiveet ovat meille suuressa arvossa. Pyrimme toteuttaman kaikki esitetyt toiveet ja se on kannattanut kaikin puolin. Kuulumme tälle hetkellä valtakuntamme kuuden parhaan myymälän joukkoon juomaosastojen myyntimääriä tutkittaessa”, iloitsee vielä 17- vuotias kauppiaan alku, jonka tietomäärä ja ymmärrys kaupan alaan hakee omassa ikäluokassaan vertaistaan.

”Suurin asiakasryhmä meillä on trenditietoiset nuoret aikuiset sekä lapsiperheet. Heillä on tosi paljon hyviä toiveita ja niitä on mukava päästä toteuttamaan. Tässä yksi syy miksi olemme kasvaneet todella nopeasti. Kun pääsee toteuttamaan toiveita, on sille heti myös ostajansa”, jatkaa Samuli.

Vertaistaan hakee myös tuotteiden määrä osastolla, sillä sieltä löytyy tällä hetkellä yli 3500 erilaista tuotetta, joista yli 2000 eri olutta, yli 500 eri lonkero- ja siiderimerkkiä ja virvoitusjuomia yli 1000 merkkiä. Turtola taitaa olla todellakin kaikkien janoisten sankari.

Oluttyyleistä suosiossa on, kuten muuallakin, peruslager. Sitten nousussa on sour-oluet, sekä NEIPA:t ja IPA:t. Oluet hyllyissä luokitellaan eri tyylien mukaan, mutta hyllytiloja jaetaan myös myyntimäärien mukaan. Paremmin myyville tuotteille annetaan enemmän ”naamoja” eli esittelypaikkoja.

Eri pääkategorioiden oluet on helppo löytää opasteiden perusteella.

Jatkossa juomaosastoa kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa ja Samuli on myös ahkera ottamaan vaikutteita muualta sekä soveltamaan saatuja oppeja omaan työhönsä. ”Jatkossa meillä on mietinnän alla, kuinka tuoda enemmän esille ruoan ja juoman yhdistämistä. Mietimme kuinka tuoda esille enemmän tätä kombinaatiota ja olutkulttuuria näissä yhteyksissä”, mies tuumailee ja jatkaa: ”Juomaosaston somistus on työn alla. Seinälle tulee suurlakanat, jossa kerrotaan oluen valmistuksesta sekä muuta visuaalista ilmettä. Rauhallista sellaista, jossa on leppoisa asioida ilman liiallista tuotebrändäystä.”

Juomakulttuurin kehittämisen Samuli näkee yhtenä intohimonaan. Juuri ruoka- ja juomapuolen yhdistäminen ja laadun kehittäminen ovat keskiössä. Pienpanimoituotteiden menekki on kasvamassa kuten myös suurempien panimoiden erikoisemmat tuotteet. Alkoholittoman oluen menekki kehittyy huimaa vauhtia, ja niille varatut tilat laajenevat hyvää vauhtia. Alkoholittomia myymälässä on tällä hetkellä noin 175 eri merkkiä, ja tällä määrällä ollaan valtakunnaisesti K-Citymarkettien kärjessä.

Terveisinä panimoille Samuli lähettää kannustusta jatkaa samaan malliin, tehdä hyviä tuotteita ja laittaa rohkeasti yhteydenottoja, joihin pyritään vastaamaan nopeasti. Olutposti onkin yllättynyt Samulin aktiivisuudesta sillä vastaukset kaikkeen tulevat todella nopeasti ja mitään ei jätetä puolitiehen.

Samuli toivottaa kaikki innovatiiviset jutut tervetulleeksi palvelemaan olutkulttuuria.

TOP TEN-kampanja on Samulin mukaan asian ytimessä tuoden esille olutkulttuuria varsinkin sellaisille asiakkaille, jotka vasta alkavat kiinnostumaan oluesta. Samuli tulee rakentamaan vielä oman kylmäkaapin menossa olevan osaston remontin edetessä. Toiveena Samulilla on pienpanimoiden osallistuminen vielä enemmän viestintään ja markkinointiin. ”Silloin kun kaikki tekevät oman osansa eri kanavissa saamme näin tavoitettua kiinnostuneet kuluttajat. Kauppa, media ja tuottajat on hyvä yhdistelmä siihen.”

Olutpostin lukijoille Samuli vinkkaa tulla tutustumaan laajaan valikoimaan, uuteen juomaosastoon ja kuinka ollakaan juttelemaan henkilökunnalle. ”Palautteen mukaan näitä hommia tehdään ja yhteistyössä kaikkien kanssa”, toteaa Samuli lopuksi iloinen hymy huulillaan.

Sijainti: Turtolan kauppakeskus. Paikka löytyy myös Olutposti Juomatutkasta: Martinpojankatu 4, 33710 Tampere, Suomi

Teksti: cyde ja kuvat Harri

Olutpostin ja valikoitujen K-kauppojen TOP TEN -kampanja

Juomatutka