Onko lager seuraava IPA?

Tuotekehittelyn ja markkinoinnin sulava yhteistyö on pienpanimoille elintärkeää. Osaavatko panimot vastata markkinoiden kysyntään?

Luin taannoin artikkelin talouslehti Forbesin verkkosivuilta, missä arvioitiin pienpanimoalan tulevia trendejä. Toimittaja Tara Nurin arveli Yhdysvalloissa pienpanimoiden tulevaisuuden olevan kyvyssä vastata sen suurimman oluen kuluttajakunnan kysyntään. Puhutaan siis helposti juotavan ja huokean lager oluen myynnistä.

Jättipanimot ovat koko viimevuosisadan pitäneet hallussaan oluen myynnin markkinoita massatuotteillaan. Anheuser-Busch InBev, SABMiller, Heineken, — Carlsberg ja kiinalainen China Resources Enterprise hallitsevat yli puolta koko maailman olutmarkkinoista ja ne myyvät pääasiassa juuri edellämainittua lageria.

Pienpanimot tarvitsevat nosteen ylläpitämiseksi myyntiä. Vaikka tuote olisi laadukas tai suorastaan nerokas, se tarvitsee silti ostavan asiakaskunnan pitääkseen tekijöidensä toiminnan kannattavana.

Toimittaja heitti ilmaan ajatuksen suhteellisen edullisten pohjahiivaoluiden nostamisesta pienpanimoiden kärkituotteiksi. Jos tunnettu tosiasia on se, että suurin asiakaskunta haluaa oluensa helposti juotavana, 4-5% vahvuisena, eikö tähän markkinaan juuri kannattaisi iskeä?

Alen valmistuksen nopeus ja maun suurempi kirjo on ehkä tekijälleen palkitsevin, mutta se ei vastaa kuin pienen asiakaskunnan kysyntään. Toki kulinarismille on tilaus aina, mutta sillä saralla nähdään harvoin pitkäikäisiä menestystarinoita.

Monesti messuilla tai olutravintolassa kuulee lagerin esiteltävän ”vain” lagerina. Se on kuitenkin olutmaailman kuningas ainakin myynnillisesti mitaten. Kiitettävän moni pienpanimo on ottanut jo lagerin valikoimiinsa. Keskisuurilla ja suurilla, kaikilla löytyy tuote ja se myy.

Pienpanimoiden tuotteet ovat nyt kiitettävästi esillä kaupoissamme ja lakiuudistuksen myötä vielä enemmän. Isot panimot suunnittelevat jo kuumeisesti uusia lanseerauksiaan. Miettivät pakkauskokoja ja markkinointia kauppanelosilleen. Pääsevätkö pienpanimot kisaan mukaan toivomallamme tavalla? Tasalaatuinen hyvä tuote, markkinointi ja jakelu ovat avainsanoja tässä kisassa. Näistä erityisesti markkinointi pitäen sisällään brändäyksen on se minkä taso vaihtelee.

Moni panimo on luonut tuotteelleen hienon ulkoasun ja nimen, mutta silti merkki tunnetaan vain pienen piirin olutharrastajien keskuudessa. Nyt on verkostoitumisen aika. Yhdessä me, oluen harrastajat ja tuottajat olemme iso joukko. Lakiuudistus on kuin porkkana mitä meille ojennetaan. Olut on juuri nyt kaikkien huulilla myös keskusteluissa ja medioissa. Pidetään se siellä. Olutposti pyrkii osaltaan juuri tähän. Tehdään kotimaisesta pienpanimo-oluesta niin juhlan kuin arjenkin tuote.

Kuva: Riina Tiihonen

mainos