Tutkimus: Alkoholitonta olutta kuluttavat koulutetut ja hyvätuloiset

Helsingin yliopiston ja Tampereen yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan alkoholittomien oluiden kulutus on yhteydessä korkeaan koulutukseen ja tulotasoon.

Alkoholittoman oluen kulutus on lisääntynyt viime vuosina voimakkaasti samalla kun alkoholin kokonaiskulutus on pienentynyt. Kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia alkoholittomista tuotteista, ja niiden valikoima on kasvanut. Alkoholittoman oluen kulutukseen yhteydessä olevista tekijöistä ei ole aiempaa suomalaista tutkimusta, ja kansainvälisestikin tutkimusta on vasta vähän.

Alkoholittoman oluen kuluttaja ostaa runsaasti myös alkoholillista olutta. – Alkoholittoman oluen ostaminen on yleisintä ryhmässä, jossa ostetaan eniten alkoholillista olutta. Tyypillinen alkoholittoman oluen ostaja on koulutettu, hyvätuloinen ja keski-ikäinen mies, joka kuluttaa runsaasti myös tavallista olutta, kertoo sosiologian yliopistonlehtori Anu Katainen Helsingin yliopistosta.

Alkoholittoman oluen kulutuksen kasvu oli tutkimuksen mukaan erityisen nopeaa vuonna 2018: 71 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Samaan aikaan alkoholisen oluen kulutus laski. Panimo- ja virvoitusteollisuusliiton luvuissa taas vähäalkoholista ja alkoholitonta olutta(alle 2,8 %) on myyty vuonna vuonna 2017 2,1 miljoonaa, 2018 3,5 miljoonaa ja viime vuonna 6,7 miljoonaa litraa. Alkoholittoman oluen kulutus on Panimo- ja virvoitusteollisuusliiton mukaan noin 2 % kokonaiskulutuksesta. Tässä täytyy huomioida, että liiton tilastoissa alkoholiton olut on alle 2,8 %:sta, kun taan tutkimuksessa käytetyssä datassa käsitellään 0,0 %:sta olutta alkoholittomana.

Vaikka alkoholittoman oluen kulutus on vain muutama prosentti kokonaiskulutuksesta, se on Kataisen mukaan kasvava trendi, joka vaikuttaa juomakäyttäytymiseen pitkällä aikavälillä.

Alkoholittoman oluen valikoimat ovatkin kehittyneet nopeasti laajaksi varsinkin suurimmissa päivittäistavarakaupan myymälöko’oissa ja nykyään myös useasta ravintolassa saa erilaisia alkoholittomia oluita. Alkoholittomien oluiden valikoiman kasvaessa niiden käyttötarkoitukset laajenevat sekä ruokajuomana, seurustelujuomana että janoonkin nautittuna. Siinä missä olut on aiemmin kuulunut enemmän loppuviikkoon, alkoholittomia oluita voi kuluttaa lounaasta iltaan myös arkipäivinä.

Suomessa alkoholiton olut on olutta, jossa ei ole alkoholia tai sitä on enintään 0,5 prosenttia. Lisäksi Suomen lainsäädännössä vähäalkoholisia juomia koskee erilaiset lainsäädännöt; Alle 2,8 %: juomia voi myydä kaupoissa alkoholijuomien myyntiajan ulkopuolella ja niitä voi myydä ilman alkoholin myyntilupaa. Alkoholipitoisella aineella sellaista ainetta ja tuotetta, joka sisältää enemmän kuin 1,2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia.

Tutkimus on osa LoCard-hanketta ja siinä käytettiin aineistona suostumuksensa antaneiden S-ryhmän asiakasomistajien ostotietoja vuosilta 2017 ja 2018. Ainutlaatuinen aineisto mahdollisti alkoholittomien oluiden ostoskäyttäytymisen tutkimisen.

Lähde: Helsingin yliopiston tiedote, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto

Kuva: Anikó Lehtinen