Tutkimus: Miltä kuulostaa viina ilman alkoholia? 

Altia on teettänyt tutkimuksen kuluttajien tarpeista liittyen alkoholittomiin vaihtoehtojuomiin sekä kuluttajien syihin valita alkoholiton vaihtoehto. Alkoholittomat tisleet ovat maailmalla kasvava trendi ja myös Suomessa kaivataan nollaprosenttisia vaihtoehtoja laadukkaille alkoholijuomille. Altia kasvattaa jatkuvasti omaa alkoholittomien ja matala-alkoholisten no-low-tuotteiden valikoimaa.

Alkoholitonta giniä, alkoholitonta rommia, alkoholitonta viskiä: alkoholittomien tisleiden ja muiden vastaavien no-low-juomien valikoima kasvaa vauhdilla Euroopassa, ja nyt trendi on rantautumassa myös Suomeen. Altian Suomessa ja Ruotsissa toteuttaman kuluttajatutkimuksen mukaan kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia laadukkaista alkoholittomista juomista, jotka sopivat nautittavaksi erityisissä sosiaalisissa tilanteissa ja juhlissa.

Myös alkoholittomilta juomilta toivotaan tunnelman nostatusta
Altian tutkimuksessa tunnistettiin kolme eri alkoholittomien juomien kuluttajaryhmää: nuoret, jotka eivät ole kasvaneet alkoholikulttuuriin, alkoholittomasta elämäntyylistä kiinnostuneet sober curios -kuluttajat ja hybridikuluttajat, jotka valitsevat toisinaan alkoholillisen ja toisinaan alkoholittoman vaihtoehdon.

”Kuluttajat toivovat myös alkoholittomilta juomavaihtoehdoilta tunnelman nostatusta, joka usein liitetään alkoholijuomiin. Tietenkin aina voi juoda virvoitusjuomia, mutta arkisuuden ja muiden mielikuvien puolesta niiden ei koeta sopivan kovin hyvin erityislaatuisempiin tilanteisiin – kuten vaikkapa kesän juhliin”, Altian tutkimuspäällikkö Milla Sorsakivi kertoo.

Alkoholittomista juomista toivotaan sosiaalista vastinetta esimerkiksi shoteille. Makunsa puolesta niiden toivottaisiin sopivan uskottavien mocktailien pohjaksi. Kuluttajat toivovat myös entistä laajempaa alkoholittomien RTD- eli ready-to-drink-juomien valikoimaa.

Alkoholiton vaihtoehto ei synny poistamalla alkoholi

Altian markkinointijohtaja Kirsi Puntilan mukaan alkoholikulttuurissa on meneillään selkeä murros. Kuluttajat kiinnittävät entistä enemmän huomiota tuotevalintojensa vastuullisuuteen ja omiin elämäntapoihinsa.

“Muutosta kuvaa hyvin lausahdus ’Drink like there is a tomorrow’. Meidän tehtävämme on tarjota kuluttajille vaihtoehtoja, jotka sopivat erilaisiin tilanteisiin ja mahdollistavat esimerkiksi juoman ja ruoan makuparit”, Puntila toteaa.

Alkoholittomien väkijuomien tuotekehitys vaatii vahvaa ammattitaitoa ja käsityöläisyyttä. Kategoria ei itse asiassa ole Altialle kuitenkaan täysin uusi. Yhtiö tuottaa Rajamäen alkoholijuomatehtaalla muun muassa alkoholitonta Blossa-glögiä poistamalla tuotteesta alkoholin. Alkoholittomat väkevät juomat tehdään kuitenkin lähtökohtaisesti alusta asti alkoholittomiksi, jolloin niiden tuotantoprosessi on erilainen. Haasteena kehitystyössä on toisintaa alkuperäisen juoman makuprofiili ilman alkoholia.

”Alkoholittomien vaihtoehtojen innovaatiotyö on Altian vastuullisuuden ytimessä. Vastuullisuusstrategiamme tavoitteena on, että vuonna 2030 vähintään kymmenen prosenttia valikoimastamme on alkoholittomia tai matala-alkoholisia tuotteita. Ylitimme tämän jo viime vuonna, mikä kertoo vauhdistamme. Olemme tuoneet markkinoille alkoholittomia glögejä ja alkoholittoman Koskenkorva Salmiakin. Seuraavaksi lanseeraamme alkoholittoman akvaviitin vaihtoehdoksi perinteiselle snapsille ja ensi vuonna gini- ja ready-to-drink-tyyppisiä tuotteita”, Puntila sanoo.