UrkkiGoesCask oli kotimaisen real alen juhlaa

Helsingin eduskuntatalon naapurissa maisteltiin kotimaisen olutosaamisen helmiä.

St. Urho’s Pubin laatuaan ensimmäinen UrkkiGoesCask real ale -festivaali toi viikonloppuna maisteluun kolmen kotimaisen panimon tuotteet. Olarin Panimon, Fiskarsin Panimon ja Tuusulasta Helsinkiin harppaavan Maku Brewingin tuotteet olivat tarjolla perjantaina ja lauantaina keskustan ehkä intiimeimmässä oluttapahtumassa Helsingin Museokadulla.

Tapahtuman juontanut oluttoimittaja ja kirjailija Jussi Rokka oli iloinen kotimaisen ”riilin” tulemisesta.

”On hienoa nähdä taas väkeä innoissaan hyvän oluen äärellä. Koko ravintola-ala on eräänlaisessa murrosvaiheessa pitkän poikkeusajan jälkeen ja mielenkiinnolla seuraamme mitä uutta alalle syntyy ja mitä jää pois. Tämä on yksi hyvä esimerkki siitä, kun tuhkasta nousee jotain uutta ja elinvoimaista. Vaikkei real ale mielestäni mitään erityistä Suomi-twistiä kaipaakaan, on hienoa että kotimainen tuotanto on käynnistetty ja vielä näin laadukkaana ja perinnettä kunnioittaen”, kertoo Rokka.

St. Urho’s Pubin ovi käy tiuhaan perjantaina kellon lähestyessä viittä.

”Real ale on meille festivaalin ulkopuolellakin tärkeä myyntituote ja se myy hyvin. Parhaat caskit myydään loppuun jopa reilussa viidessä tunnissa avaamisesta. Pyrimme pitämään jatkuvasti ainakin 2 tuotetta hanassa, vaikka caskien käyttö tuottaakin meille lisätyötä. Kellarissamme on 6 firkin-tynnyrin kelkka josta olutta pumpataan tänne yläkertaan. Caskien hoivaaminen on oma taiteenlajinsa ja siinä pitää olla aitoa kiinnostusta ja kunnioitusta olutta kohtaan”, kertoo Janne Honkanen tiskin takaa.

”Jokainen cask on yksilö ja niiden aktiivisuus vaihteleekin kovin.  Joihinkin ulkomaisiin tynnyreihin lisätään eräänlainen hiivastartteri, joka reagoi avatessa tuomalla lisäpainetta. Muutaman kerran ollut vaaratilannekin lähellä kun yliaktiivinen cask sinkoaa tulpan tai korkin kattoon tai kohti pahaa-aavistamatonta baarimikkoa”, lisää Honkanen.

Maku Brewingin real alet tehdään samaan pohjaan kuin muutkin tuotteet.

”Olut otetaan ulos viikkoa tai puoltatoista ennen valmistumista ja pakataan caskeihin odottelemaan kypsymistä ja avaamista. Mikä tahansa olut ei caskiin sovi. Mielestäni real ale on parhaimmillaan mieto, maltainen ja maltillisesti humaloitu, vaikka toisaalta meidän oma lippulaiva Maku IPA istahti caskiin mainiosti vahvuudestaan ja voimakkaasta humaloinnistaan huolimatta. Kokeilemalla nämä asiat selviävät”, kertoo Maku Brewingia edustanut Juho Virtanen.

St. Urho’s Pubin nimikko cask-olut USB – Urkki Special Bitter 5,0 % tulee Espoosta.

”Halusimme luoda Urkille oluen heidän speksiensä mukaan. Karamellisuutta, vahva mallaspohja ja peribrittiläinen ote. Nimestäkin voi päätellä, että ESB on tyylilaji, mutta mitään Fuller’s-kloonia ei tässä tavoiteltu. Itse olen lopputulokseen erittäin tyytyväinen. Olen tehnyt real alea vuodesta 2016 ja sen on tuotteena piristävän erilainen. Uskoisin että sen suosio on vahvassa nousussa”, kertoo Suomen Parhaan Oluen 2021 luonut Olarin Panimon oluentekijä Ville Leino.

Fiskarsin Panimoa ja Brukett Oy:tä edustanut category director Jaana Saaristo uskoo real alen kiinnostavan jatkossakin.

”Meidän Simon (McCabe) on itsekin britti ja taitaa real alen valmistuksen jo pitkältä ajalta. Uskoisin, että hänen kauttaan on Suomeen tullut paljon lisää tietotaitoa”, kertoo Saaristo.

”Brexit ja korona-aika ovat haitanneet (brittiläisen) real alen saatavuutta ja onkin hienoa nähdä suomalaisten panimoiden ottaneen homman haltuun näin hienosti. Vaikka isommat brittipanimot ovat alkaneet jo tuottaa ns. brewers ready -caskeja jotka on käytetty loppuun valmiiksi, on ilo saada aitoa tavaraa hanaan ja vielä lähituotantona. Caskien hoivaaminen priimakuntoiseksi vaatii vaivannäköä ja nuorempi ravintoloitsijasukupolvi ei Englannissa ole enää kiinnostunut siitä entiseen tapaan. Brewers ready vastaa tähän huutoon, mutta siinä menee samalla osa koko real alen käsityöläishohdokkuudesta, summaa Urho’s Pubin Honkanen.

St. Urhos Pub täyttyi real alen ystävistä
Michael ”Micky” Alexander, Hanna Montonen sekä Ville Leino Olarin Panimolta
Brukett Oy:n oluiden category director Jaana Saaristo maistatti Fiskarsin Panimon Bruk’s Best Bitteriä.
Tapahtuman isä on St. Urhos Pubin Jerome Mikkonen
Maku Brewingin Juho Virtanen pitää huolta panimon viestinnästä ja markkinoinnista.

Teksti: Mikko Hentunen

Kuvat: cyde

mainos