Suomalaisen oluenvalmistuksen yhteistyökuviot

0

 

Pienpanimoiden yhteistyö elintarvikejättien kanssa hyödyttää molempia osapuolia

 

Amerikkalainen kahvilaketju Dunkin’ Donuts on donitsien jättiläinen ja yksi maan tunnetuimpia ketjuja. Se otti Massachusettsissa Joulukuussa ison riskin ryhtyessään yhteistyöhön paikallisen pienpanimon kanssa.

Dunkin’ Donutsin Dark Roast kahvi on yhtiön myyntivaltteja ja nyt se antaa oman kahvipaahtonsa paikallisen pienpanimon Wormtown Breweryn käyttöön. DDark Roasted Brew on sinänsä hyvin mielenkiintoinen yhteistyö-olut. Yleensä pienpanimot hakevat yhteistyökumppaneitaan oman alueensa pientuottajista. Ensikertaa kuulen, että näinkin suuri pörssijättiläinen aloittaa yhteistyön suhteellisen pienen panimon kanssa.

Menemättä sen tarkemmin kyseiseen tuotteeseen tai sen makumaailmaan, tulee mieleeni suomalaisten pienpanimoiden yhteistyökulttuuri ruokajättien kanssa. Voisiko olla mahdollista, että esimerkiksi S-ryhmän kaltainen ruuan ja juoman monialayritys antaisi osan verkostostaan pienten panimoiden yhteistyöhön?

Nyt kun suomalainen olutkulttuuri on saanut mahdollisuuden uudenlaiseen nousuun kauppaketjujen hyllyillä, uskon, että suurilla ketjuilla on intressiä laajentaa myyntiään myös tällä saralla. Ne haluavat osansa vapautuneesta hyllytilasta, mutta uusia tuotteita heillä ei liiemmin ole ja ne tuskin muutenkaan voisivat kutsua itseään pienpanimoiksi.

Olisi mahtavaa nähdä yhteistyötä suomalaisten huippubrändien kanssa. Fazerin Sinisellä tai vaikka Pauligin Juhla Mokalla maustettua olutta. Suomi nousuun suomalaisin voimin. Oluen voima on juuri sen ajattomuus. Kauan ennen donitseja tai edes suklaan tai kahvin vallankumousta, olutta on nautittu ja sitä tullaan myös nauttimaan riippumatta vallalla olevasta makukulttuurista. Pienpanimoiden ennakkoluulottomuus yhdistettynä suurten yritysten brändeihin, siinä saattaisi olla markkinarakoa molemmille osapuolille.

Pienillä toimijoilla on kyky ja tahto kehittää uusia tuotteita nopeallakin aikataululla, kun taas suurilla tekijöillä tuotantokapasiteetti ja logistiikka. Kyse lienee lisensoinnista ja tahdosta.

Olutposti kannustaa osaltaan tarttumaan kiinni uudenlaisiin yhteistyömahdollisuuksiin.

Pannaan markkinat uusiksi.

JAA KAVERILLE.

Kirjoittaja

Mikko Hentunen
Scroll Up