Karhusta Hirvi ja Kukosta jauhe

Upea uutispäivä: Karhu, yksi Suomen vahvimmista olutbrändeistä, ilmoittaa tänään vaihtavansa tunnuseläimensä Hirveksi. Laitilan Kukosta tulee maailman ensimmäinen jauhemuotoinen olut. Baarityöntekijöiden kärsineille käsille taas on luvassa oma rukiilla terästetty Tummeli.

Toimitus odottaa edelleen Sinebrychoffilta lisätietoja Hirvi-lanseerauksen ajankohdasta.

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalla puolestaan on selvät kuviot: panimo lanseeraa Kukko-sarjaansa maailman ensimmäisen jauhemuotoisen oluen.

Uutuus-Kukko on valmiista Kukko Pilsistä redusoimalla valmistettu jauhe. Olutuutuuden odotetaan muuttavan markkinaa pysyvästi. Jauhemuotoinen olut on tasaisin väliajoin noussut esiin oluen seuraavana mullistajana ja useat valmistajat ovat uhranneet suuren osuuden tuotekehitysbudjetistaan sellaisen kehittämiseen, mutta ennen Laitilaa yksikään panimo ei tiettävästi ole vastaavanlaista olutta onnistunut valmistamaan.

Toimitusjohtaja Rami Aarikka paljastaa innovaation perustuvan ohramaltaan kiteyttämiseen uudella tavalla.

– Jotta oluen maku saadaan tiivistettyä ja jäämään jauheeseen, täytyy jauheen pääosan muodostavien mallaskiteiden rakenteen olla sellainen, että muun muassa humalan mikropartikkelit tarttuvat niihin eivätkä haihdu nesteen redusoinnin myötä taivaan tuuliin. Aiemmat yritykset ovat poikkeuksetta päättyneet epäonnistuneisiin lopputuloksiin, mutta me olemme nyt onnistuneet ratkaisemaan tämän ongelman, sanailee Aarikka.

Perinteisestä Kukko Pils -oluesta uudella menetelmällä valmistettu jauhe tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia sekä kuluttajalle että teollisuudelle. Laitilassa tuotteesta odotetaan uutta kasvun veturia niin kotimaan myyntiin kuin vientiinkin.

Kuluttajalle uutuus tarjoaa ennennäkemättömät mahdollisuudet modifioida sitä omaan tarpeeseensa sopivaksi, alkoholipitoisuus ja maun vahvuus kun on hänen itsensä säädeltävissä annostelua muuttamalla. Makuprofiilin luvataan olevan Kukko Pilsille ominainen eli raikas, sopivan maltainen ja kohtalaisen katkeran humalainen. Tästä kertoo myös pakkauksesta löytyvä makumittari, joka on identtinen tölkkiversion vastaavan kanssa. Koska jauhe on valmistettu perinteisestä gluteenittomasta Kukko Pilsistä, on se myös gluteeniton.

Muuntautuvuuden lisäksi tuote on vallankumouksellinen myös logistiikan näkökulmasta: koko arvoketju valmistajalta kuluttajalle asti välttyy kuljettamasta vettä.

Uutuudelle on ladattu todella suuri odotusarvo niin kotimaan kuin vienninkin osalta.

– Kiinaan asti kun olutta lähdemme viemään, ei voi välttyä ajatukselta, että on pakko olla olemassa helpompikin keino, jatkaa Aarikka.

Kotimaassa myynnin käynnistymistä helpottaa se, että tuote ei jauhemuotoisena nykyisellään kuulu alkoholilain piiriin, joten myyntikanavia on huomattavasti enemmän kuin perinteisillä oluilla.

Uutuutta on saatavilla 350 g:n aluminoidussa pussipakkauksessa huhtikuun 2017 puolesta välistä alkaen hyvin varustetuista vähittäiskauppamyymälöistä. Ravintolamyyntiin tuote tule toukokuun alusta 10 kg:n suursäkeissä.

Kyrön ja Bernerin rukiinen Tummeli

Kyrö Distillery Company ja Berner Oy:n Tummeli-brändi lanseeraavat yhteistyössä Moisturyeser-käsivoiteen, josta luvataan apua baarimestareiden koville joutuville käsille. Samalla se voitelee Kyrö Distilleryn matkaa maailmalle.

Kyrö Distillery Company huomasi monien baarimestareiden kärsivän kuivista käsistä. Baaritiskin takana iho on kovilla: jatkuva peseminen, sitrushedelmien käsittely, tiskaaminen ja erilaisten nesteiden kanssa lotraaminen kuivattaa kädet, ellei niitä hoida huolella. Ikäviä ”baarikäsiä” välttääkseen alan ammattilaiset etsivät mitä moninaisimpia tapoja kosteuttaa käsiään, tavallisista ruokaöljyistä aina kalliisiin luksustuotteisiin saakka – usein vaihtelevin tuloksin.

Kyrön ja Bernerin yhteistyön tuloksena syntyi erityisesti baarimestareiden käsien tarpeisiin kehitetty Moisturyeser-käsivoide. Käsivoiteessa yhdistyvät perinteinen Tummelin teho ja Kyrö Distillerylle tärkeä raaka-aine, kotimainen ruis.

Kyrö Distilleryn käyttöön kehitetty käsivoide on osa ruistislaamon kansainvälistymissuunnitelmaa.

– Hauskinta tässä yhteistyössä on se, että molemmat yritykset hyötyvät odottamattomilla tavoilla: Kyrö Distillery voitelee baarimestareita lahjalla ja Berner saa uuden, erilaisen tuotteen valikoimiinsa. Samalla nostetaan klassinen, maatalouskäytöstä noussut Tummeli uudestaan iholle, Mikko Koskinen Kyrö Distillery Companystä kertoo.

Tummeli tuo käsivoiteen huhtikuussa myyntiin myös kuluttajille Tummeli Käsivoide -nimellä.

– Meitä ilahdutti se, että Kyrö Distillery halusi yhteistyökumppaniksi juuri Tummelin. Tummeli on hoitanut suomalaisten ihoa jo 80-luvusta lähtien. Olemme ilolla mukana hoivaamassa myös baarimestareiden koville joutuvia käsiä ja samalla vauhdittamassa Kyrö Distilleryn ja rukiin matkaa maailmalle, Berner Oy:n markkinointijohtaja Salla Eklund kertoo.