Pienpanimoliitolta oma ”Aito pienpanimo” -merkki

Pienpanimoliitto loi oman merkin ”aidoille pienpanimoille” eli käytännössä omille jäsenilleen.

Tällä hetkellä kaupoissa on paljon ”craft” olutbrändättyjä oluita, mitkä voivat liiton mukaan hämmentää kuluttajaa, koska ”craft beer” -käsitettä ei ole määritelty tai suojattu – sitä voi käyttää millainen panimo tahansa. Pienpanimoliiton jäsenille luodulla ”Aito pienpanimo” -merkillä halutaan kertoa kuluttajille, että oluen on tehnyt suomalainen pienpanimo.

Pienpanimon pyörittäminen ei ole kultakaivos, joten oluen ystävien tukea tarvitaan kauppojen hyllyillä ja ravintoloissa ostopäätösten äärellä, jotta taataan, että jatkossakin Suomessa on eläväinen ja laadukas pienpanimokulttuuri, kerrotaan liitosta.

Suomessa pienpanimoiksi lasketaan panimot, jotka tuottavat vuodessa enintään 15 miljoonaa litraa olutta. Tyypillisesti pienpanimot toimivat paikallisesti ja työllistävät suoraan Suoomessa satoja ihmisiä. Koko pienpanimomarkkina on Suomessa noin 23 miljoona litraa vuodessa, isojen panimoiden volyymi oli viime vuonna 325 miljoonaa litraa. Suomen noin sadasta pienpanimosta 70 kuuluu Pienpanimoliittoon.

Lähde ja logo: Pienpanimoliitto

Katso lisää:

Pienpanimoliitto haluaa luoda uuden suomalaisen oluen