Pienpanimot vetoavat valtiovaltaan ja keskusliikkeisiin kriisitilanteessa

Pienpanimoliitto vaatii kannanotolla hallitukselta kriisiapua jäsenyrityksiensä taloudelliseen ahdinkoon. Vallitseva epidemiatilanne ja sen seurauksena olleet poikkeuslain tuomat rajoitukset uhkaavat liiton mukaan koko pienpanimokentän selviytymistä. Liitto katsoo, että nykyisessä tilanteessa pienpanimoiden toimintaedellytykset ovat romahtaneet ja näin ala tulee kärsimään huomattavia vahinkoja, jos ei tilanteeseen saada valtiolta apua.

Tässä tilanteessa Pienpanimoliitto katsoo, että pienpanimoiden toimintaedellytykset ovat romahtaneet kriisiaikana. Monen, varsinkin pienen ja paikallisen panimon myynti nojaa ravintolakanavaan ja kun ravintolamyynti on nyt täysin pysähtynyt, niin yrityksen mahdollisuus myydä oluitaan on huonontunut merkittävästi. Lisäksi pienempien panimoiden myynti nojaa myös voimakkaasti kesän oluttapahtumiin, joista ainakin osa on jo peruttu.

Samaan aikaan päivittäistavarakauppa keskittyy huoltovarmuuden takia isomman menekin oluttuotteisiin, joka myös heikentää pienemmän panimon myyntimahdollisuuksia kaupan puolella. Vallitsevan tilanteen takia ymmärretävästi suomalainen kuluttaja liikkuu yhä vähemmän myös mm. pienpanimomyymälöissä, joten sieltä saatava myynti jää myös liiton mukaan pienemmäksi. Pienpanimoliitto peräänkuuluttaakin keskusliikkeiden vastuuta vallitsevassa tilanteessa. Jos päivittäistavarakaupassa keskitytään suuren volyymin oluttuotteisiin, kuluttajan mahdollisuus tukea pientä ja paikallista on käytännössä hyvin vaikeaa, koska tuotteita ei löydy kaupasta.

Pienpanimoliiton mukaan oluen verkkokauppatilauksien määrä on lisääntynyt huomattavasti, ja niiden suosiota lisää se, että oluet saadaan turvallisesti ennakkomaksulla suoraan kotiovelle ilman ihmiskontaktia. Nämä ulkomailta tilatut oluet kilpailevat suomalaisen pienpanimo-oluen kanssa. Suomalaisille pienpanimoille vastaavanlainen verkkomyynti on laissa kielletty, joka jättää kotimaiset pientoimijat auttamatta altavastaajiksi. Pienpanimoliitto vaatiikin, että eduskunnan tulisi antaa pikaisesti oikeus myydä ulos omia tuotteitaan suoraan suomalaisille kuluttajille myös kotiinkuljetettuna, rajoittamatta pienpanimon kokoa. Samalla vaaditaan valmisteveroon helpotuksia tai maksujoustoa.

MikkoMakela
Olutliiton Pj. Mikko Mäkelä  Kuva: Juha Sinisalo

– ”Nämä kaikki keinot ovat meille elintärkeitä alan selviämiseksi, tämä on hätähuuto pienpanimoiden puolesta”, vetoaa Pienpanimoliiton puheenjohtaja Mikko Mäkelä. – ”Tilanne on akuutti ja siksi toimenpiteitä vaaditaan heti. Valtiovallan puolelta verkkokaupan, ulosmyynnin ja kotiinkuljetuksen salliminen kaikille pienpanimoille sekä valmisteveroon joustojen tai vapautusten saaminen niin, että veroista säästyvät rahat voisi käyttää liiketoimintaan, ovat hyvin tärkeitä keinoja pienpanimoiden toiminnan jatkumiselle. Valtiovallan keinojen lisäksi toivomme keskusliikkeiltä kotimaisen pienpanimoiden tukemista paikallisten oluttuotteiden oston jatkumisen kautta sekä maksuaikajoustoa, minkä Alko jo toteuttikin.”

Pienpanimoliiton esittämät toimet ovat linjassa kuluttajien etujärjestö Olutliiton eilen ​esittämien toimien kanssa​.

Olutposti kirjoitti viime viikolla pienpanimoiden ja oluttoimijoiden tilanteesta. Olutposti vaati myös oluen verkkokaupan sallimista. 

Ja kuinka tästä eteenpäin?

Adressi Etämyynti ja kotiinkuljetus sallittava

Suomessa toimii yli 110 panimoa, joista kolme on tuotantovolyymiltaan määriteltävissä isoksi panimoksi ja loput ovat pienpanimoita. Pienpanimokenttä ei ole olemukseltaan geneerinen vaan panimoita löytyy niin hyvinkin pieniä, paikallisia, muutaman hengen yrityksiä kuin valtakunnallisella tasolla toimivia pienpanimoita. Pienpanimoliitto edustaa yli 70 pienpanimoa Suomessa ja liiton tarkoitus on edistää nimenomaan pienpanimoiden toimintaedellytyksiä. Pienpanimot tuottavat Suomessa yli 20 miljoonaa litraa, koko kulutuksen ollessa vajaa 400 miljoonaa litraa. Jäsenpanimot työllistävät noin 300 henkeä ja koko panimoala välillisesti yli 25 000 henkilöä. Pienpanimokenttä on hyvin hajaantunut ja työllistää näin myös harvemmin asutulla alueella suomalaisia.

Virusta päähän lahjakorttikampanja