Väkevä vastuu tarkoittaa juomavalmistajien osalta ymmärrystä maailman tilasta

Kuluttajien arvomaailma on muuttunut myös alkoholijuomia valittaessa entistä vastuullisemmaksi. Enää ei riitä, että viinapullon ”hinta-päihdyttävyyssuhde” on mahdollisimman korkea, pelkkä maku ja laatukaan ei välttämättä ratkaise vaan tuotteen odotetaan kohtaavan asiakkaan arvot. Sosiaalisen median aikakautena omaa henkilöbrändiään halutaan tukea siihen sopivilla tuotteilla. Oli se sitten artesaani-gin tai alkoholiton tisle niin sen yhdenmukaisuus oman elämän narratiivin kanssa ohjaa nykyajan kuluttajaa.

Vastuullisuus tarkoittaa juomavalmistajien osalta ymmärrystä maailman tilasta. Ilmastonmuutos ja luonnonvarojen liikakulutus sekä tuloerojen kasvaminen sekä syrjäytyminen ovat nykypäivän ongelmia, jotka paisuvat tulevaisuudessa vielä suuremmiksi jos niihin ei puututa usealta eri taholta. Yritysten on muututtava kuluttajien vaatimusten mukaan ja se on hyvä, jos kuluttajat eivät vaadi muutosta ja ohjaa yritysten toimia omalla ostokäyttäytymisellään ei muutosta tapahtuisi.

Vastuullisuuteen on herätty niin meillä kuin maailmallakin. Niin suuret kuin pienetkin tuottajat pyrkivät omalla toiminnallaan luomaan vaikutusta. Suomessa Altia tuo alkuvuodesta 2021 markkinoille maailman ensimmäisen regeneratiivisesti eli uudistavasti viljellystä ohrasta valmistetun vodkan. Uudistavasti viljellyn ohran tarkoitus on muuttaa pellot päästölähteistä hiilinieluiksi. Altian tavoitteet ovat kunnianhimoiset ja sen tähtäimessä onkin saada kaikki sopimusviljelijät siirtymään uudenlaiseen viljelymalliin vuoteen 2025 mennessä.

karttapallo ja lasi

Altian lisäksi ilmastotalkoisiin maailmalta on ilmoittautunut myös esimerkiksi Bacardi. Maailman myydyimpiin alkoholituotteisiin lukeutuvat Bacardin rommit tulevat olemaan ensimmäisiä tislattuja alkoholijuomia, jotka siirtyvät täysin kasviperäisistä raaka-aineista valmistettuihin biohajoaviin pulloihin. Samaa pakkausteknologiaa tullaan myöhemmin käyttämään myös Bombay Sapphire ginissä ja Patrónin tequiloissa.

Aikaisemminkin Tislepostissa mainittu kotimainen matala-alkoholista tislettä valmistava Kåska ohjaa 15 % myynnistään sosiaalisten järjestöjen tukemiseen vähentääkseen yksinäisyyttä Suomessa, sillä onhan juomista nauttiminen parasta seurassa. Saman verran myynnistään Afrikan elefanttien suojeluun lupaa saksalainen Elephant Gin. Länsinaapurimme suuruuksiin kuuluva Absolut Vodkakin on kantanut kortensa kekoon yhteisen hyvän vuoksi ja lahjoittaa 140 litraa puhdasta vettä Water for People – järjestölle jokaisesta myydystä Elyx-vodka pullostaan.

Skotlantilaisista mallasviskituottajista esimerkiksi Glenmorangie on käyttänyt suunnattomasti aikaa ja vaivaa tislaamon vieressä olevan lahdelman, Dornoch Firthin, osterikannan elvyttämiseen. Yksi osteri pystyy suodattamaan keskimäärin 150 litraa vettä päivässä. Glenmorangiella onkin ryhdytty johtamaan tislausjätettä ns. pot aleja osteririutan läpi. Samalla kun osterit saavat jätteestä proteiineja ja ravinteita ne puhdistavat sitä. Ostereiden käsittelyn jälkeen tislausjätteet ovat laskettavissa mereen, luonnon oma puhdistusjärjestelmä!

Vaikka yleensä kuuleekin sanottavan, ettei yksi ihminen voi maailmaa muuttaa niin tarpeeksi monen kuluttajan vaatiessa yrityksiltä vastuullisempia tekoja ja tuotteita on myös niiden muutettava toimintaansa tiedostavammaksi, ympäristöään ja ihmisiä kunnioittavammaksi. Meidän kuluttajien valinnat viinahyllyjen äärellä ohjaavat myös koko teollisuutta kehittymään.

Drink with responsibility!

Asko Ryynänen

 

 

Teksti ja kuva: Asko Ryynänen

 

Kuvassa Olutposti-lehden kansia