Brewdog panostaa tislaamotoimintaan uusituilla tuotteilla

Brewdog tunnetaan oluestaan mutta panimon vieressä on nyt upouusi tislaamo, jonka tuotteet uudistuivat juuri. Brewdog onkin panostamassa tislaamotoimintaan huomattavan paljon tulevaisuudessa.

Brewdogin toisen perustajan, Martin Dickien unelma on ollut aina tehdä viskiä. Dickie on ohranviljelysuvusta, jossa vilja on mennyt lähitislaamoon, joten oman viskin tekeminen on ollut hänen tavoitteensa jo ennen oluentekoa.

Tislaamo onkin perustettu jo aikaa sitten panimon nurkkaan, mutta nyt se on saanut oman rakennuksensa, kapasiteetin kasvaessa samalla yli 300 prosenttia, tuottaen nyt vuodessa 10 000 litraa. Tällä hetkellä tislaamossa tuotetaan viskiä, giniä, vodkaa, rommia sekä erilaisia juomasekoitusten pohjia mutta tulevaisuudessa suunnitelmissa on tislata mm. tequilaa. Dickien mukaan tislaamotoiminnan kasvattaminen on yksi Brewdogin päätavoitteista lähivuosille ja siihen panostetaan sekä tuote- että markkinointipuolella reippaasti.

Päätislaaja Steven Kesrley esittelee tislaamoa

Tislaamossa kiertäessä huomio kääntyy komeaan, 20 metriä korkeaan kolonnitislaustorniin jota käytetäänkin useassa tuotteessa. Muuten tislaamossa on hauska ristiriita perinteisten kuparipannujen ja seinien modernin graffitipinnan välillä.

Tislaamossa tehdään tisleitä sekä ohra-, vehnä-, maissi- ja ruispohjista. Olutpuolella käytössä olevia erilaista mallaslaatuja kokeillaan jatkuvasti eri tuotteisiin ja nyt kypsyvän single malt -viskin pohja on rakennettu kymmenien testausten jälkeen. Tislauksen jälkeen tynnyröidyt tisleet kuten rommi ja viski, laitetaan kypsymään oluiden kanssa yhteiseen, lämpötila- ja koskeussäädeltyyn kellariin.

Tislaamokierroksen jälkeisessä tastingissa Dickie kertoi runsaasti yksityiskohtia tislaamon tuotteista. Viski on tislaamon sydän ja vaatimaton tavoite on tehdä tulevaisuudessa parhainta skottilaista viskiä, mutta tällä kertaa aiheena olivat muut tislaamon tuotteet.

Tislaamon ensimmäinen tuote on ollut vuodesta 2016 asti tuotettu LoneWolf -gini, josta haluttiin tehdä nimenomaan cocktaileihin sopiva ja saada sinne hiukkasen olutmaista “katkeruuttakin”, onhan humalan katkeruus ja katajanmarjan katkeruus maullisesti sukua keskenään. Brewdogin gini maseroidaan italialaisen katajanmarjan ja muiden ginin perusmausteiden kanssa ensin 12 tuntia ja sitten tislaukseen lisätään mm.greipinkuorta, paikallista kuusenhavua ja laventelia. Näin saadaan aikaan gini, joka maistettaessa on mukavan katkeroinen ja hieman aromaattinen, sopien erinomaisesti klassisen gin&tonicin pohjaksi. Nyt LoneWolf-ginejä on jo neljä erilaista.

Brewdog tekee myös Duo-rommia, jossa halutaan saada tisleeseen mahdollisimman paljon lämpimiä ja eksoottisia aromeja. Rommissa käytetään perinteisesti sokeriruokoa ja mäskin hiiva tulee Karibialta asti, sen käydessä noin 45 päivää alle 33 asteessa. Lopulta rommi tislataan kaksi kertaa ja kypsytetään tynnyreissä. Rommi on maustettu mm. sitruskuorella, vaniljalla sekä inkiväärillä ja sopii mukavasti juotavaksi myös sellaisenaan kuin Pina Coladassakin. Rommista tislaamolla on saatavilla myös vaalea versio sekä ananaksella ja muilla trooppisilla hedelmillä maustettu rommi.

Brewdog halusi myös oman vodkansa, josta haluttiin maultaan hyvin puhdas ja se tislataan jopa viiteen kertaan maun aikaansaamiseksi. Abstract -vodkan mäskissä on sekä vehnää että ohramallasta, jossa vehnä pehmentää makua entisestään. Itse vodkan etiketissä vuorottelevat taiteilijat niin että erittäin tuote on aina hieman erinäköinen. Vodka olikin maultaan hyvin neutraalia ja pehmeää ja viipyi suussa mukavasti myös sellaisenaan. Vodkasta on saatavissa myös mm. vaniljalla ja vaahtokarkeilla, limellä ja vadelmalla sekä melonilla ja mansikalla maustetut versiot.

Brewdogilla tehtiin myös tislaamotuotteiden visuaalisen ilmeen muutos, jossa ne erotettiin panimon ilmeestä kokonaan. Dickien mukaan halutaan, että tislaamosta tulevat juomat ovat oma kokonaisuutensa, jolloin tuotekehitys on myös erilaista kun ei olla kiinni oluen bränditunnelmissa eikä kuluttajilla ole näin ennakko-oletuksia.

Vierailun aikana huomaa selkeästi, miten tislaamo on Brewdogin toisen perustajalle tärkeä aihe – hän jaksaa puhua ja vastailla kysymyksiin loputtomasti. Ja kun samalla pääsee maistamaan sekä itse tislaamon tuotteita että niistä tehtyjä cocktaileja, kuten nyt trendikästä Pina Coladaa, aika kuluu siivillä.

Brewdogin toinen perustaja Martin Dickie ja tuotekehitys- ja laatupäällikkö Fraser Gormley.

Lue Brewdogin panimokierroksesta uusimmasta Olutposti-lehdestä!

BrewDogin hiilijalanjälki on negatiivinen

 

Ongelmia uuden Olutposti-lehden QR-koodeissa

Tara Nurin: Naiset kuuluvat panimoihin ja niiden päätöksentekoon