K-Citymarket Pirkkala on edelläkävijä monessa

Olutpostin Juomatutkasta ja artikkeleista tuttu K-Citymarket Pirkkala ja myymälän uusi olutosasto Bierkkala edustavat konseptissaan uutta aikaa. Olutposti jututti Bierkkalan puuhamiestä, Olutposti-lehdestä ja Bönthöö bönthöö -blogista tuttua Teemu Lahtista ja kysyi jotta what’s up?

Kuinka monta eri tuotetta löytyy juomaosastonne hyllyistä?
Untappd Verified Venue -tilimme näyttää tällä hetkellä lukemaa 716. Toki se kertoo vain oluiden määrän.

Mitkä oluttyylit ovat suosiossa teidän myymälässänne?
– Paikallisuus on meillä isossa roolissa. Nyrkkisääntö on se, että jos panimo on Pirkanmaalta, se myy hyvin. Tietysti sitten modernimmat tyylit ja hype-panimot nostavat osakkeitaan tasaisesti. Eli suunta on oikea.

Mies seisoo olutosastolla

Bierkkalan olutosastolla Olutpostin ja Suomen Olutseuran Laadukas juomaosasto -diplomia esittelee Mika Sivonen

Miten luokittelette oluet hyllyssä? 
– Tällä hetkellä olemme tietynlaisessa välitilassa luokittelun suhteen, sillä odotamme isoa kylmäkaappia saapuvaksi ennen juhannusta, jolloin pääsemme aloittamaan luokittelun puhtaalta pöydältä. Brändikaappien (niistä lisää seuraavassa) juomat pyritään hyllyttämään niille varatuille paikoille ja kotimaiset sekä ulkomaiset on eroteltu. Mutta kuten sanottua, pyrimme panostamaan luokitteluun tulevaisuudessa enemmän, jotta asiakkaan on helpompi löytää etsimänsä.

Kuinka aiotte jatkokehittää juomaosastoa tai sen konseptia? 
– Olutosastomme tottelee nykyään nimeä Bierkkala. Olemme nostaneet someprofiiliamme edellisen kuukauden aikana melkoisesti. Se on ollut ensimmäinen askel, kun minä hyppäsin Bierkkalan olutkonsultin saappaisiin.
Kylmätila on elintärkeä asia, sillä olut tykkään kun sitä säilytetään kylmässä. Olemme lyhyen ajan sisällä hommanneet osastolle jo Pienen, Pikkulinnun, Mikkellerin sekä Fat Lizardin brändikaapit. Myös venäläisiin oluihin keskittyvän Imbibe International -maahantuojan nimikkokaappi saadaan pystyyn kesän alussa. Näiden lisäksi on tulossa kunnon ”kylmälaiva”, jossa on tilaa sadoille oluille. Kokoa sillä on vaatimattomasti kaksitoista kertaa kaksi metriä. Juomatarviketukku Lapon kanssa meiltä on tulossa shop-in-shop-konsepti, joka tuo kotioluttarvikkeet kaupan tiluksille. Näin pystymme palvelemaan yhä enemmän myös kotikeittäjiä.

Bierkkalan alle kuuluu myös viini- ja olutravintola Sommeliere, joka avattiin ennen vappua. Olutkaappia siellä ei vielä ole, mutta se on kuljetuksessa. Valikoimaan tulee lambiceja, imperial stouteja, DIPAa ja muuta maukasta.

– Tarjolle tulee pieni, mutta pippurinen sortimentti. Sommeliere tulee muuttamaan remontin yhteydessä kaupan sisältä aulaan, jossa se on helpommin löydettävissä, tuli asiakas sitten ostokselle, oluttastingiin, viinilasilliselle tai vaikkapa syömään.

Oluthyllyjä
– Isoin ja kaunein lisä juomaosastolle tulee kuitenkin olemaan Panimo Himo. Oluthyllyjen taakse nouseva pienpanimo, jonka pääpanijana häärää Moose on the Loose -panimosta tuttu Kalle Hirvikoski. Ensimmäinen kollabo-olut julkaistaan juhannuksena ja oma tuotanto yritetään saada rullaamaan syksyllä 2021.

Teksti: Teemu ja cyde
Kuvat : Roope Jakonen

Porin Moose on the Loosesta tuli Pirkkalan HIMO

Tamperelainen K-Market jonka juomaosasto pesee monen suuren marketin osastot

Jyväskyläläisen K-Citymarket Seppälän massiivinen juomaosasto

Helsinkiläinen K-Supermarket Tripla panostaa juomaosastoon

Helsinkiläinen K-Supermarket Mustapekka uusi olutosastonsa

Porilainen K-Citymarket Puuvilla panostaa juomaosastoonsa. Mukana tuttu nimi pienpanimorintamalta.

Olutkansa äänesti Suomen parhaita vähittäiskauppojen juomaosastoja

Juomatutka