Kotimaisten alkoholituottajien menestys kotimaassa ja maailmalla synnytti Taproom Unitedin

Mallaskosken Panimo Seinäjoelta, Pyynikin käsityöläispanimo Tampereelta, RPS Brewing Kuopiosta, Fat Lizard Brewing Co. Espoosta, Olvi Iisalmesta sekä — Kyrö Distillery Company ovat uuden ketjun partnereita.

Hankkeen puuhamies, kuopiolaisen olutravintola Maljan toimitusjohtaja ja RPS Brewing -panimon hallituksen puheenjohtaja Janne Seppälä kasasi kevään aikana edellä mainitun tehoketjun kasaan.

– Esittelin ideani niille kumppaneille, joita halusin hankkeeseen mukaan ja kaikki kokivat idean erinomaiseksi ja nyt olemmekin jo avaamassa pilottia. Uuden yhtiön tavoite on kertoa kuluttajille suomalaisen alkoholivalmistuksen laadusta ja potentiaalista ja kasvattaa kuluttajien ylpeyttä kotimaisesta juomateollisuudesta. Pyrimme tarjoamaan mahdollisimman kotimaisen portfolion mitä tulee baariemme juomakattaukseen, toteaa Seppälä.

Yhtiön taustalla on Seppälän osaomistaman Kuopion Malja Oy:n lisäksi Captol Invest Oy. Captol Invest omistaa muun muassa alkoholin maahantuontiin keskittyvän Servaalin sekä ravintolatoiminnan puolelta Delifox-ravintolat (mm. kalaravintolat pääkaupunkiseudulta). Markku Orasmaa Delifox- ravintoloista kommentoi:

– Meille avautui loistava tilaisuus päästä mukaan alan kollegoiden kanssa rakentamaan täysin uutta konseptia Suomeen. Ajatuksemme kohtasivat nopeasti ja varsin vaivattomasti saimme rakennettua mahtavan konseptin. Odotan innolla uuden pilottiyksikön avautumista Tampereelle.

Uusi ketju pyrkii juomavalikoimassaan sadan prosentin kotimaisuusasteeseen. Partnereiksi valittiin brändiltään ja tuotteiltaan toisiaan tukevia ja täydentäviä toimijoita. Ravintoloiden valikoimiin otetaan toki muidenkin kotimaisten valmistajien tuotteita. Uusia ravintoloita perustettaessa mukaan otetaan aina myös paikallinen panimo. Valikoimissa ja kaikissa hankinnoissa suositaan paikallisia valmistajia ja toimijoita.

Ketjun toinen kantava teema on urheilu. Urheilulähetykset screeneiltä ei kuulosta mullistavalta uudelta konseptilta, mutta se luvataan tehdä— omalla twistillä: luvassa on live-juonnettuja lähetyksiä ja muita kokemuksia, joita saa ainoastaan Taproom Unitedista.

Nimi – Taproom United.

– Nimemme kertoo voimien yhdistämisestä, se kertoo oluesta, se kertoo sportista. Siitä mitä me olemme. Taproom United on rento ja välitön ketju, ravintolaan on aina helppo tulla. Lupauksemme on lainattu Liverpool F.C.:ltä hieman muokattuna. ”You’ll never drink alone”.— Pyrimme avaamaan viiden vuoden kuluessa 10-12 yksikköä ympäri Suomen ja ensimmäisen pilottimme Baltiaan ja Ruotsiin, kertoo Seppälä.

Tampereen Hämeenkadulle avautuva Taproom United avaa ovensa huhtikuun lopussa. Ravintolan viihtyvyydestä vastaaavat ravintolapäällikkö Pekka Vertomaa sekä tuttu hahmo tamperelaisesta baarielämästä Hande Huhtinen.

– Merkittävä ponnistus mukana olevilta kumppaneilta. Kiteytämme Taproom United -ketjulla suomalaisen sisun, uskalluksen ja laadukkaat kotimaiset tuotteet, sanooCaptol Investin toimitusjohtaja— Teemu Lehto.

– Suomalainen olutkulttuuri voi hyvin. Taproom United on erinomainen esimerkki siitä. Halusimme ehdottomasti olla mukana tässä kotimaisessa hankkeessa, kommentoi Olvin Ari Ahjolinna.

– Olemme yrityksenä panimoalalla suhteellisen tuore. On ollut mahtavaa huomata, kuinka alan toimijat ovat kykeneviä ja halukkaita yhteiseen toimintaan. Me uskomme vahvasti yhteistyöhön kaikessa toiminnassa, joten oli meille todella luonteva ja helppo päätös olla mukana, kertoo Samuli Huuhtanen, RPS Brewing Oy.

– Kannamme Taproomissa ylpeydellä Tampereen lippua tässä konseptissa! Hienoa päästä tekemään uutta yhdessä loistavan porukan kanssa, intoilee Tuomas Pere Pyynikin käsityöläispanimosta.

– Siis tarjolla konsepti, jossa tehdään suomalaisten mahtavien tekijöiden kanssa työtä suomalaisen juomakulttuurin edistämisen eteen? Mukana, kommentoiKyrö Distillery Companyn— Miika Lipiäinen.

– Yhteistyö. Käsityö. Olut. Näin sen pitää mennä, summaa Fat Lizard Brewing Co:n— Heikki Ylinen.

aikakausilehti