Lasi muuttaa oluen maun

Vaikka moni juo edelleen oluensa perustuopista, uusien oluttyylien suosio on tuonut esiin myös olutlasien tärkeyden. Ja totta on, että sama olut voi maistua täysin erilaiselta eri lasissa.—  Saksalainen lasienvalmistaja Spiegelau on huomannut tämän niin oluessa kuin muissa alkoholijuomissa ja panostanut nimenomaan erikoisolutlaseihin sekä uuteen tuotesarjaan, joka kulkee nimellä craft beer— -lasit.

Olutlasien kehitys alkoi 2013, kun yritys kehitti nyt jo ikonisen IPA-lasin yhdessä yhdysvaltalaisten panimoiden Sierra Nevadan ja Dogfish Headin kanssa. — Yritys kehittää lasinsa aina tilaustyönä jonkin tietyn panimon kanssa ja näin olutlaseja on syntynyt myös Rogue Alesin, Left Hand Brewingin ja Bell—´s Breweryn kanssa. Uusimpana tilaustyönä on syntynyt lasi perinteiselle pilsillekin, yhdessä itävaltalaisen Trumer Privatbrauerein kanssa.

Spiegelau aloittaa lasien suunnittelun aina mausta. Tärkein osa lasia on lasin maljaosa eli aromipesä, niin kuin yrityksen olutkouluttaja Kornel Dura maljaosaa nimittää. Kaikkien Spiegelaun craft beer -lasien maljaosa on sisäänpäin kaareva, näin viinilasin tavoin hyvin säilyttäen juoman aromit.

– Craft beer -lasia ei myöskään ole tarkoitus kaataa ihan piripintaan, koska näin tilaa jää myös oluen pyörittämiseen aromien havaitsemiseksi ja lasin kallistamiseen. Tärkeä laseissa on myös ohut, sileä lasiaines, koska näin lasi ei lämmitä olutta. Huoneenlämpöinen, paksu lasi saattaa lämmittää olutta liikaakin, joten juoma on jo hieman liian lämmin nauttimisen alussa, Dura opastaa.

Dura, joka on itse ollut mukana kehittämässä useita laseja, kertoo perussääntönä olevan, että mitä isompi malja lasilla on, sitä enemmän sieltä tulee tuoksua. Lasin suun kapeus tai leveys taas ohjaa sitä, mihin kohtaan neste kielellä menee. Kapea lasi tuo oluen kielen keskiosan makeaa maistavalle osalle ja leveäsuinen lasi taas kielen sivuille, jossa happamat maut tuntuvat.

Olutlasimarkkina on muuttunut paljon vuosien saatossa. Dura, kuten monet ravintola-alan työntekijät, muistaa hyvin isot tuopit, joista myytiin kaikki, koska ne pinoutuivat. Olutlasien suunnitteluun alettiin kiinnittää enemmän huomiota vasta 2010-luvulla, samaan aikaan pienpanimotrendin leviämisen kanssa. Spiegelaun ensisijainen kohderyhmä ovat kuitenkin ravintoloiden sijaan itse oluenkuluttajat, koska suurin osa oluenkulutuksesta tapahtuu kotona.

Kornel Dura on unkarilainen ja perehtyi aluksi viinin valmistamiseen sekä myymiseen. Hänen lasitaipaleensa onkin alkanut nimenomaan viinilaseista, joita ennen 2010-lukua arvostettiin paljon enemmän kuin olutlaseja. Dura pitää olutlasien suunnittelua kuitenkin mielenkiintoisempana kuin viinilasien, koska oluen maku on hyvin monimuotoinen ja esimerkiksi humalan aromien aistimus määräytyy paljon siitä, millaisesta lasista olut juodaan.

Ikonisessa IPA-lasissa, joka on nimenomaan Sierra Nevadan Torpedo IPA -oluelle suunniteltu, jalka on myös osa itse lasia, ja maljan alapuolella oleva lasin hartia virkistääkin Duran mukaan aromeja. Lisäksi joka kerta, kun tätä olutlasia kallistetaan, jalassa olevat pienet aallot kehittävät lisää vaahtoa lasiin. Oluen väri tulee kauniisti esille, kun olut virtaa koko lasin läpi ja oluen aromissa korostuvat hedelmäiset aromit eikä yksioikoinen katkeruus. Kannattaa kokeilla IPA-olutta perinteisestä tuopista ja ikonisesta IPA-lasista, niin eron huomaa varmasti!

Spiegelaun craft beer -sarjan stout-lasi muistuttaa hieman IPA-lasia, mutta siinä on paljon suurempi maljaosa ja jyrkempi hartia ennen jalkaa, johon valuu myös olutta. Jyrkkä hartia ja jalka tuottavat olutlasia kallistettaessa kauniin vaahdon. Iso malja pehmentää aromit niin, että oluesta tulee esille paahtuneiden makujen lisäksi myös hedelmän ja siirapin aromeja. Tämä lasi onkin suunniteltu nimenomaan tuhdin paahteiselle Left Hand Brewingin Fade Black -oluelle.

Dura kertoo, miten eri oluttyylien lasit on suunniteltu niin, että oluen raaka-aineet ja niiden maistuvuus on otettu huomioon lasin maljan koossa. Kun IPA-laseissa mietitään humalan aromeja, stout-lasissa pääosassa ovat maltaan aromit ja american wheat -lasissa taas hiivan hedelmäisyys.

Iso, matala ja pullea vehnäolutlasi on suunniteltu yhdessä Bell—´s-panimon kanssa ja siinä lasin hartia on hyvin matalalla, koska vehnäoluet vaahtoavat muutenkin paljon, joten vaahdon ei tarvitse kehittyä niin paljon lasia kallistettaessa. Vehnäolutlasi toimii niin american wheat -oluen, witbierin kuin saksalaisten vehnäoluiden kanssa. Koska lasin vetoisuus on suuri, puolikin litraa olutta uppoaa siihen niin, että tilaa jää myös oluen kallisteluun.

Uuden lasin kehitys Spiegelaussa on tarkkaa hommaa. Yleensä se alkaa kartoittamalla oluttyylin olemassa olevat lasit, joista sitten maistetaan ja mietitään, mikä on oluen maulle niistä paras. Parhaasta lasista lähdetään kehittämään uutta lasia. Useiden prototyyppien kokeilun jälkeen saadaan aikaan lasi, joka tuo esiin oluen erikoispiirteet sopivalla tavalla.

Uusin erikoisolutlasisarjan tulokas on craft pils -lasi, joka lanseerattiin kesän alussa. Lasi on pitkä ja hoikka, ohjaten näin oluen maun suoraan kielen takaosalle, missä maistuvat katkeroiset maut. Lasin loivan hartian alapuolella oleva, hoikan kartiomainen alaosa nostaa aromeja kohti pintaa korostaen heikkojakin tuoksuja hauskasti. Tästä lasista kannattaa maistaa hennosti humaloidut lagerit, koska tällä lasilla niistä saa irti enemmän aromia. Uusia lasejakin on suunnitelmissa; Spiegelau on huomannut muun muassa hapanoluiden nousun, joten sekä saison- että sour-lasi on suunnitelmissa, jos yhteistyöpanimo löytyy.