Panimoliitto kertoo: Panimojuomien myynti vähentyi vuoden alusta

Panimoliitto kertoo jäsenyritystensä panimojuomien(oluet, siiderit ja long drink -juomat) myynnin vähentyneen tammi-maaliskuussa 2,1 miljoonaa litraa eli 2,4 prosenttia verrattuna 2019 vastaavaan ajankohtaan.

Panimojuomien kokonaismyynti supistui prosentin eli 1,7 miljoonaa litraa, siiderin notkahdettua eniten, lähes 9 prosenttia.  Alkoholittomista juomista kasvoivat vain kivennäisvedet ja alkoholiton olut, jonka myynti lisääntyi 5,3 prosenttia.

Koronavirusepidemia on vaikuttanut Panimoliiton jäsenyritysten kotimaanmyyntiin maaliskuun puolivälistä lähtien, joilloin käytännössä suurin osa juomamyyntiä siirtyi anniskelupaikoista vähittäiskauppaan. Ravintolat suljettiin huhtikuun alussa, jolloin loppukin myynti on ollut päivittäistavarakaupoista.

Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten Hartwallin, MHB Breweriesin, Momentin Groupin, Olvin, Red Bullin ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.

 

-Vähittäiskauppojen panimotuotteiden myynnissä näkynyt kasvu voidaan näin ollen perustella pitkälti kulutuksen siirtymisellä ravintoloista ja laivoilta kauppoihin. Tilastojemme perusteella panimojuomien kulutus ei ole kasvanut siten kuin julkisessakin keskustelussa on aiheellisesti pelätty, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.

Suurten suomalaisten panimoiden, kuten Sinebrychoffin, Hartwallin ja Olvin myynti on ollut jo ennen koronaepidemiaa hyvin päivittäiskauppapainotteista, joten niiden myynnissä ei näy koronakriisin aiheuttaman ravintolamyynnin katoaminen niin radikaalisti kuin pienpanimoiden, joilla on saattanut tulla myynnistä reippaasti yli puolet anniskeluravintoloista. Kesän tapahtumamyynnin poisjääminen näkyy toki syksyllä luultavasti myös isojen panimoiden myynnissä, ne kun usein ovat esimerkiksi suurien musiikki- ja kulttuuritapahtumien juomakumppaneita.

Alkoholia sisältävien panimotuotteiden, erityisesti oluen, kotimaanmyynti on yleisesti laskenut useita vuosia peräkkäin. Laskua selittää Panimoliiton mukaan Suomen korkea alkoholivero. Esimerkiksi olutta verotetaan moninkertaisesti EU-maihin verrattuna, Viroon verrattuna vero on yli kaksinkertainen.

Kun katsotaan panimojuomien lisäksi muita alkoholijuomia koronakriisin aikaan, nähdään, että kasvua on ollut muissa tuoteryhmissä, kuten viineissä. Alko tiedotti tässä kuussa, että sen kuukausimyynti nousi maaliskuussa peräti 9,3 prosenttia viime vuoden maaliskuusta(sataprosenttisena alkoholina vielä enemmän: +10,3 prosenttia). Myös tammi-maaliskuun luvut olivat Alkolla reippaan kasvun kuukausia,  litramyynti kasvoi +4,6 prosenttia. Alkon myynnissä koronaepidemin aikaan, maaliskuun puolestavälistä, kasvavia tuoteryhmiä ovat olleet suurimpana punaviinit(+20%) ja valkoviini(+14%) sekä viinat. Alkossakin panimojuomien, kuten siiderin, lonkeron ja oluen myynti on laskenyt.

Lähde: Panimoliitto, Alko

Kuvat: Aniko Lehtinen

Matkustajatuonnin tutkimus: Oluen tuonti lisääntyi viime vuonna lähes 40 prosenttia

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuus tekee kaikkensa tuotannon säilyttämiseksi