Suomalaiset oluen ystävät koolla Tallinn Craft Beer Weekendissä

Olutfestivaalit ovat totisesti muuttaneet luonnettaan viime vuosina. Kun aikaisemmin olutfestivaalit koettiin isotuoppisine tarjoilijoineen juomakesteiksi torvimusiikin soidessa, nykyään olutfestivaaleilla keskitytään oluen makuun ja maistellaan erilaisia oluita pienistä jalallisista laseista. Näin myös toukokuun alun Tallinnan Craft Beer Weekendissä. Festivaaleille oli kokoontunut kansaa niin Virosta, Venäjältä kuin muulta Baltiasta. Suomesta paikalla oli suuri määrä oluen harrastajia, oluen ystäviä ja ammattilaisia.

Ranskalainen Oedipus-panimo oli ensimmäistä kertaa tapahtumassa ja he viihtyivät.

Jo kolmatta kertaa järjestetyn festivaalin keskipisteessä olivat tietysti oluet, joita oli yli neljältäkymmeneltä panimolta niin, että molempina festivaalipäivinä tarjolla oli kaksi olutkattausta. Maksimissaan jokainen panimo pystyi maistattamaan kahdeksaa eri olutta, ja useimmat olivat hyödyntäneet tämän mahdollisuuden. Uusi ja mielenkiintoinen lisä oli se, että festivaaleilla oli ensimmäistä kertaa tarjolla myös pienempien virolaispanimoiden tuotteita, jotka kiinnostivatkin useita.

Tunnetuimmista panimoista mukana olivat esimerkiksi norjalainen Lervig, tanskalainen Mikkeller, skottilainen Brewdog ja ruotsalainen Omnipollo. Kiinnostavia, mutta ehkä vähemmän tunnettuja Suomessa olivat amerikkalainen Coppertail, jonka kurkku-berliner weisse oli yksi festivaalin parhaista oluista ja— ranskalainen Oedipus, jolla oli maistatettavanaan thai-mauilla maustettu trippel ale. Suomalaisia oluita tapahtumassa edusti Mallaskosken Panimo.

Mallaskosken panimon tiskillä sai maistaa mm. pale alea, tummaa saisonia ja imperial pilsiä.

Tallinn Craft Beer Weekendissä keskeistä oli oluiden maistaminen ja niiden arviointi. Monet istuivat muistikirja tai puhelin kädessään ja merkkasivat juotuja oluita tarkalla pieteetillä. Suosituimpia oluita jonotettiin ja muutama panimoista laittoikin lapun luukulle ennen kuin festivaali-ilta oli ohi. Toki samalla pidettiin myös hauskaa ja koko tapahtumapaikan täytti vilkas puheensorina.

Suomalaiset oluita arvioimassa.

Oluen maistamisessa käytettiin festivaalin omaa lasia, joka oli mukavasti noin parin desilitran vetoinen. Näin olutta sai maisteluun juuri mukavan määrän, noin desin verran ja tuhteja, jopa yli 20-prosenttisia oluitakin maistoi juuri sopivasti. Oluet olivat jakautuneet selvästi joko kevyisiin, hapanoluisiin tai sitten voimakkaisiin, monasti tynnyrikypsytettyihin oluisiin. Isolle olutmarkkinalle tyypillisiä, noin 5 prosentin oluita oli selvästi vähemmän.—  Hapanoluet olivat selkeästi tämän festivaalin tähti, ja niitä oli lukematon määrä maustettuina niin hedelmillä, marjoilla kuin vihanneksillakin. Myös monissa tapahtuman saisoneissa oli merkittävästi hapanta makua.

Tapahtuman lasin sai ottaa mukaan kotiin muistoksi.

Tynnyrikypsytetyt oluet olivat voimissaan Tallinn Craft Beer Weekendissä ja niissä oluttyylit vaihtuivat tummista stouteista ja porttereista barley wineihin ja belgityylisiin ale-oluisiin. IPA-oluet loistivat kolmantena trendinä, niin vahvoina kuin session-versioinakin. Mukaan mahtui myös eksoottisempia IPA-versioita, kuten voimakkaasti mielipiteitä jakava Gin Tonic IPA liettualaisen SakiÅ¡kių alus -panimon panemana sekä kahvi-IPA Stones-panimon tiskillä.

Tapahtuman vahvimpiin oluisiin lukeutui Põhjalan Big Ass Money Stout.

Tämäntyyppiset tapahtumat antavat viitteitä olutmarkkinan muutoksesta, vaikka tapahtuman panimot toki tuovat kaikkein extremeimmät oluensa festivaaleille, tietäen että mitä erikoisempi olut, niin sen reitatumpi ja puhutumpi se on. Kaiken kaikkiaan olutkulttuuri tuntuu monimuotoistuvan koko ajan enemmän ja enemmän. Oluenpanon rajat hälvenevät. Mielenkiintoista on myös se, että vaikka välillä on puhuttu lager- ja pils-oluiden uudesta tulemisesta, niin tämän(kään) festivaalin perusteella sitä ei vielä näy.

Myös panimoiden, kuten tässä Õllenautin tiskilla nautiittiin tapahtumasta.

Lue täältä OlutPOSTIn yhteenveto Tallinn Craft Beer Weekendin trendikkäimmistä raaka-aineista ja hassuimmista olutnimistä alkuviikosta!

 

 

olutpostin verkkokaupan mainos

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.