Kotipanijasta ammattilaiseksi: Matti Marjamäki / Flight Level Brewing

Millainen on kaupallista tuotantoa harrastava kotipanija? Entä miten Flight Level Brewingin tarina kulki kotipanimosta kiertolaiseksi? Lue lisää Kotiolutpostista.

Kotiolutpostin juttusarja esittelee suomalaisesta olutskenestä tuttuja tyyppejä, jotka ovat aloittaneet kotipanijoina ja tehneet myöhemmin harrastuksestaan ammatin. Sarjan kolmannessa osassa kiertolaispanimo Flight Level Brewingin Matti Marjamäki pohtii harrastuksen ja ammattilaisuuden suhdetta sekä sitä, miten oman brändin oluet saa kauppojen hyllyille ja ravintoloiden hanoihin.

“Se klassinen tarina”

Matti Marjamäki istumassa olutkegien päällä olutlasi kädessään

Flight Level Brewingin Matti Marjamäki nauttimassa työnsä tuloksista.

Matti Marjamäen jo pidempään jatkunut olutharrastus sai uuden ulottuvuuden vuonna 2017, kun mies päätti aloittaa kaveriporukalla omien oluiden valmistuksen. Ensikosketus kotiolueen tapahtui muutamia vuosia aiemmin uutteista valmistamisen kautta ja alku oli Marjamäen mukaan “enempi sekoilua ja yhdessä tekemistä kuin kovin vakavaa touhua”. Pääosassa oli, kuten monesti aloittajilla, omien juominen saaminen kavereiden yhteisiin illanviettoihin.

Homma kuitenkin vakavoitui vauhdilla. Insinööritaustaiset kotipanijat tekivät pitkiä ennakkotutkimuksia ja perehtyivät tarkasti eri ainesosien vaikutukseen oluen maussa, värissä ja tuoksussa. Tässä vaiheessa vielä nimetön kotipanimo jätti perinteisen pussimäskäyksen kokonaan väliin ja hankki varhaisessa vaiheessa Grainfather-mäskäyslaitteen. Myös oluen kegitys tuli nopeasti kuvioihin. Harrastuksen pyörittäminen kerrostaloasunnosta käsin tuntui vaivalloiselta, joten laitteet siirtyivät Hyvinkäällä sijaitsevaan “panoluolaan”, joka on edelleen samassa käytössä.

“Sattumalta ja vahingossa”

Flight Levelin tie kaupalliseen tuotantoon oli osittain tuuripeliä. Kotipanimo voitti United Gypsies Breweryn ja kaupparavintola Öl Utin yhteistyössä toteuttaman kotiolutkilpailun, jonka palkintona oli kaupallisen oluterän keitto Lohjalla. Tuloksena syntynyt, Hyvinkäy-niminen olut myi hyvin ja lopulta United Gypsies toteutti useamman erän näitä oman brändinsä alla.

Hyvinkäy-oluen menestyksen myötä UG:n Olavi Mensio kysyi Marjamäeltä kiinnostuksesta tehdä lisää oluteriä Flight Levelin omalla nimellä. Panimon viralliset ensimmäiset oluet ovat tulleet kauppoihin ja ravintoloihin vuonna 2022. Yhteistyön alussa askelmerkkejä haettiin esimerkiksi prosessiin liittyen mutta yhteistyö on sujunut erittäin hyvin. “UG:n tyypit ovat tuttuja ja ammattilaisia. Kaikkiin kysymyksiin saa aina vastauksen ja kaikki toimii kuten pitääkin. UG on hyvä paikka olla ja tehdä”, Matti Marjamäki kiittelee.

Kaupallisuutta harrastava kotipanija

Positiivisin yllätys kaikessa on ollut se, miten hyvin Flight Level Brewingin oluet on otettu vastaan. Tuotanto on kasvanut huomattavasti yli alkuperäisten odotusten. Tästä ja panimon teemasta huolimatta Matti Marjamäki pitää jalkansa tukevasti maassa. “Pidän itseäni edelleen kotipanijana, joka harrastaa kaupallista panemista”, Marjamäki kiteyttää.

Kotipanimoharrastus näkyy vahvasti myös Flight Levelin kaupallisessa tuotannossa. Osa kaupalliseen tuotantoon päätyneistä resepteistä on 1:1 kotipanimoreseptien kanssa. Kotipanimolta löytyy myös paljon reseptiikkaa, jota ei ole vielä ehditty tuoda osaksi kaupallista tuotantoa. Matti Marjamäen mukaan kotipanimo tarjoaa hyvät mahdollisuudet erilaisiin kokeiluihin ja testaamiseen, joita voi parhaassa tapauksessa skaalata myös suuremmille erille.

Panosta brändiin!

Panimotyöntekijä kumartuneena työn ääreen. Taustalla rosterisia käymistankkeja.

Työn touhussa United Gypsies Breweryllä Lohjalla.

Kaupallisesta menestyksestä haaveilevia kotipanijoita Matti Marjamäki kehottaa panostamaan reseptien lisäksi oman panimon markkinointiin, brändäykseen ja myyntiin. Nykypäivän hana- ja pullorivien keskeltä on tärkeää erottua jollain tapaa. Graafinen ilme on todella tärkeää ja Flight Levelin tapauksessa on onni, että panimon grafiikoista vastaava Jesse Suhonen on onnistunut luomaan sille tunnistettavan ulkoasun. “Ilman Jessen apua tuskin oltaisiin näinkään pitkällä kaupallisessa panotoiminnassa. Lisäksi graafista apua on tarjonnut myös Olutravintola Janon Peter Limón”, Marjamäki kiittää. Marjamäen mukaan alussa omien oluidensa myymiseen kaupoille ja ravintoloille joutuu näkemään vaivaa, mutta jokainen käytetty tunti maksaa itsensä takaisin seuraavina tilauksina.

Matti Marjamäki kannustaa muitakin kotipanijoita kokeilemaan kaupallista tuotantoa. Kiertolaiseksi ryhtyminen on melko helppoa esimerkiksi United Gypsies Breweryn avulla. Marjamäen mukaan kotipanijoilla on paljon annettavaa myös kaupalliselle olutmaailmalle esimerkiksi uusien innovaatioiden saralla. “Rohkeasti kokeilemaan vaan!”, Marjamäki kannustaa.


Teksti: Erkki Ukkola
Kuvat: Jesse Suhonen