Maailman ensimmäinen “tiivistetty” aperitiivi tulee Suomesta

Maailman ensimmäinen “tiivistetty” aperitiivi tulee Suomesta  Kåska lanseeraa uusia innovaatioita matala-alkoholisiin juomiin. Kotimainen juoma-alan start-up Kåska lanseeraa tiiviste-alkoholien sarjan, joka on suunniteltu matala-alkoholisten juomien valmistukseen.

LasipulloPienet pullot on varustettu kotimaisesta biohajoavasta Sulapac -materiaalista valmistetulla 1 senttilitran mittakorkilla, joka auttaa tiivisteen annostelussa drinkkeihin.
Matala-alkoholinen ja alkoholiton juomatarjonta elää parhaillaan kasvun aikaa, ja kotimainen Kåska on yksi alan kansainvälisistä pioneereista. Yritys lanseerasi tammikuussa ensimmäisen mietojen drinkkien tekemiseen suunnitellun “tiivisteensä” Smål Boosted Ginin pelkkänä vientituotteena, mutta nyt julkaistava punainen Smål Boosted Aperitivo tulee myyntiin myös Suomessa. Ajatus molempien uutuuksien taustalla on yksinkertainen: tuotteeseen on tiivistetty moninkertainen määrä makua verrattuna perinteisiin alkoholituotteisiin, ja sekä giniä että aperitiivia on tarkoitus käyttää juomia sekoittaessa merkittävästi pienempi määrä – vain 1 senttilitra juomaa kohden.

Kasi miestä ikkunassa

Kåskan perustajat Eetu Topo ja Fred Karlsson

“Spritz ja gin & tonic ovat maailmanlaajuisesti suosituimpien juomien joukossa”, Kåskan perustaja Eetu Topo toteaa. “Oikeaoppisilla resepteillä valmistetuina nämä juomat ovat kuitenkin todella vahvoja, monessa spritzissä tai gin & tonicissa on yli 10 % alkoholia. Itselläni on surkea viinapää, joten minulle se on aivan liikaa. Siksi suunnittelimme tuotteet, joissa on valtavasti makua, jolloin niitä voi käyttää drinkkeihin huomattavasti pienemmän määrän. Kun Boosted Aperitivosta tekee spritzin ja ottaa kumppaniksi vielä alkoholittoman kuohuviinin, on lasissa vain 0,5 % alkoholia.”

Kotimaan markkinoille Kåskan tiivistetystä “Boosted”-sarjasta tuodaan toistaiseksi ainoastaan Smål Boosted Aperitivo. “Meistä olisi tietenkin ollut hienoa tuoda koko sarja Suomeen, mutta vaikka Smål Boosted Gin on suunniteltu nimenomaan matala-alkoholiseen käyttöön, se on sellaisenaan sen verran vahvaa että emme voi toistaiseksi lanseerata sitä täällä tai menetämme oikeuden kaikkien tuotteidemme mainostamiseen”, Topo perustelee päätöstä. “Kunnioitamme tietenkin lainsäädäntöä, meillä ei kuitenkaan ole pienenä yrityksenä varaa olla puhumatta sarjan muista tuotteista, joten gin oli lanseerattava ainoastaan ulkomaankauppaan.”

Innovaatiot eivät pääty pullon sisälle, vaan yritys pyrkii kaikin tavoin haastamaan standardeja ja perinteisiä toimintamalleja. Smål Boosted -sarjan tuotteet on varustettu yhden senttilitran mittana toimivalla biohajoavalla mittakorkilla, jotta matala-alkoholisten juomien valmistus olisi mahdollisimman yksinkertaista. Mitan avulla yhdestä Smål Boosted -sarjan pienestä 20 senttilitran pullosta riittää kahteenkymmeneen mietoon juomaan.

Tiivisteet ovat herättäneet Tanskassa myös valtamedian huomion, vaikka boosted gin on toistaiseksi ainoastaan myynnissä Kåskan omassa verkkokaupassa. Lanseerauksesta uutisoi viime viikolla esimerkiksi valtiollinen televisiokanava TV2 sekä Børsen, yksi maan suurimmista lehdistä. Myös paikalliset juoma-alan ammattilaiset ovat osoittaneet kiinnostusta tuotteita kohtaan. Aarhusilaisen ravintola St. Pauls Apothekin pääbaarimestari Grace Anisimoff uskoo, että uudenlaiset tuotteet tekevät tanskalaisiin vaikutuksen. “Konsepti, jossa tuotetta tarvitaan vain pieni määrä on todella hauska. En usko, että ihmiset ovat törmänneet sellaiseen ennen, joten uskon että se jää heille mieleen.”

Topon mukaan Kåska pyrkii luomaan positiivista muutosta juomakulttuurin lisäksi myös sosiaalisella vaikuttamisella. “Meillä Eurooppalaisilla on pitkät traditiot juomien äärelle kerääntymiseen, mutta alkoholilla on myös suuri rooli sosiaalisten ongelmien aiheuttajana. Matala-alkoholisten tuotteiden valmistus on vain yksi ratkaisu ongelmaan. Haluamme myös tukea yksinäisyys- ja ystävyystyötä tekeviä organisaatioita. Olemme tähän mennessä lahjoittaneet 12,5 % katteistamme tähän tarkoitukseen, ja haaveenamme on jonain päivänä olla maailman suurin positiivisen impaktin juomatalo.”

——

Kåska Oy on Helsinkiläinen matala-alkoholisten tuotteiden valmistaja. Yritys pyrkii luomaan positiivista muutosta matala-alkoholisilla ja alkoholittomilla tuotteillaan, ja osoittaa osan myyntikatteestaan yksinäisyyden ja sosiaalisen eristyneisyyden vähentämiseksi työskentelevien järjestöjen tukemiseen. Vuoden 2021 loppuun mennessä Kåska on omistanut 12,5% katteestaan tähän tarkoitukseen.

Kåska haluaa maailman suurimmaksi juoma-alan impaktiyritykseksi

Kåska lanseeraa vaatemalliston

Kåska Oy:lle 215 000 euron siemenrahoitus kansainvälistymistä varten

 

Lähde ja kuvat: Kåska