Vahvaa olutta kauppaostosten yhteydessä – Panimo Himo

Panimo Himo on uusimpia pienpanimotulokkaita Suomessa. Erikoisen panimosta tekee, että se sijaitsee K-Citymarket Pirkkalan sisällä. Näin pystyy tekemään kauppaostoksensa panimoon kurkkien ja saapa kaupan yhteydessä, erillisestä myymälästä panimon tekemää vahvaa oluttakin.

Kun vaeltelee Pirkkalan K-Citymarketin juomaosastolla, Panimo Himo näkyy selkeästi ikkunan takaa. Kaikki jotka panimoista jotain tietävät, ovat selvillä siitä, ettei sellaisen rakentaminen kauppaan ole helppoa eikä halpaa.  Kauppias Petri Putila kertookin, että panimon perustaminen on lähtenyt nimenomaan omasta kiinnostuksesta olueen. Panimon muotoa mietittiin paljon, yhdessä jo alusta asti projektissa mukana olleen myynti- ja markkinointivastaava Teemu Lahtisen kanssa, ja alun suunnitelmissa oli mukana sekä erillinen, liikuteltava konttipanimo että kiertolaispanimojen alustana toimiminen. Oluentekijä Kalle Hirvikosken tultua mukaan kuvioihin, panimon muoto ja koko selkeni, onhan osa panimon laitteita kotoisin Hirvikosken entisestä Moose on the Loose -pienpanimosta.  Panimon toiminta on alkanut jo viime vuonna, kun Himon nimellä oluita on tehty yhteistyössä muiden pienpanimoiden kuten Etko Brewingin, Tujun ja Nailo Brewingin kanssa, mutta Himon oma tuotanto alkoi vasta tämän vuoden puolella.

Kauppias Petri Putila, myynti- ja markkinointivastaava Teemu Lahtinen ja oluentekijä Kalle Hirvikoski

Panimo Himon on oluentekijä Hirvikosken mukaan tarkoitus tuottaa tänä vuonna noin 50 000 tuhatta litraa olutta, joka toki on Suomessa pienpanimomaailman pienemmästä päästä, mutta erittäin hyvä litramäärä ensimmäiseksi vuosituotannoksi. Oluesta myydään pääosa itse kaupassa, alle 5.5% -oluet juomaosastolta panimon ikkunan toiselta puolella olevista näyttävistä kylmäkaapeista ja vahvat oluet taas erillisestä panimomyymälästä heti kaupan ulkopuolella. Sen lisäksi Himon oluita saa Tampereelta tietyistä ravintoloista, kuten Beer Shop & Bar Kuja:sta että valikoidusti muualtakin.

Olutpostin ja Suomen Olutseuran  Juomatutkastakin löytyvä Pirkkalan K-Citymarket on kuitenkin Panimo Himon suurin myyntikanava. Kauppias Putilan mukaan panimo on osa kaupan kokonaistarjontaa, johon liittyy myös paljon muuta. – Haluamme olla Suomen paras kauppa, ja oma panimo on tärkeä osa tätä. Meillä on myös oma kahvipaahtimo ja useita muita toimintoja kaupan yhteydessä, jolloin voimme tarjota parhaat tuotteet useasta tuoteryhmästä.  Asiakkaamme ovat valmiita maksamaan laadusta sekä erilaisista elämyksistä, ja haluammekin niitä heille tarjota.

Kalle Hirvikoski laskee upouuden panimon hanasta lakka-lageria.

 

Himon myynti- ja markkinointivastaava Teemu Lahtinen vastaa panimon lisäksi myös Pirkkalan K-Citymarketin laajasta olutvalikoimasta, ja Himon oluiden lisäksi kaupalla onkin myynnissä noin 1500 erilaista olutta. Himon oluita yhdistellään myös kaupan yhteydessä olevassa ravintolassa erilaisten ruokien kera ja järjestetään siellä oluttastingejakin.

Panimon ensimmäiset oluet ovat Sytytys- nimistä IPA-sarjaa ja Lahtisen mukaan kaikki IPA-sarjojen oluiden nimet loppuvat tulevaisuudessakin – tys/tus-sanalopulla. Sytytys-sarjassa panimo lanseerasi ensimmäiseksi sekä Micro NEIPA:n, West Coast- IPA:n että T(ripla)NEIPA:n. Tämän lisäksi avajaisviikonloppuna sai myös Alku-sahtia. Kaikki etiketit kuten myös Panimo Himon visuaalinen ilme ovat Pia Iiramon käsialaa.

Panimon ensimmäiset oluet ovat pääosin erittäin onnistuneita, parhaimpina NEIPA-tyyliset oluet, jotka ovat yllättävästi ensimmäisiä Hirvikosken panemia NEIPA-oluita. Mieto, 3,8 -prosenttinen NEIPA on mehumaisen sitruksinen, helposti juotava herkku ja TNEIPA taas äärimmäisen tasapainoinen, trooppisen mehukas olut. West Coast- henkinen IPA on ehkä enemmän brittityylinen ja katkeroiltaan miedohko IPA ja Alku -sahti taas maultaan tyylilajinsa miedoimpia. Oluet toimivat hyvin myös ruuan kera, ja erityisen herkullista oli Sytytys TNEIPA makean macaron-leivonnaisen kera.

Yleisesti tarkasteltuna päivittäiskauppojen omat pienpanimot ovat mielenkiintoinen kehityssuunta ja onhan näitä ”kauppa”panimoita jo Suomessa kolme, Turun K-Citymarket Länsikeskuksessa, Vantaan Tammistossa ja nyt Pirkkalassa. Hyvää näissä kauppapienpanimoissa on, että panimon sijaitseminen keskellä kauppaa tekee itse oluenteon näkyvämmäksi kuluttajalle, joka ei välttämättä muuten panimoon ikinä menisi vierailemaan.  Näissä kauppapienpanimoissa olut on myös tuoretta ja todellista lähiolutta, kun se tuotetaan samassa paikassa kuin mistä se ostetaan.  Ja toki voidaan tuottaa juuri kaupan/alueen/kuluttajasegmentin mukaisia oluita, keittokoon jouston mukaan.

Mielenkiintoista on, tuleeko näitä kauppapienpanimoita Suomeen enemmänkin.

K-Citymarket Pirkkala on myös Olutpostin ja Suomen Olutseuran juomatutkassa. Heille on myönnetty Laadukas juomaosasto – diplomi.

K-Citymarket Pirkkala on edelläkävijä monessa

 

 

Oletko ready hämmästymään helsinkiläisen kauppakeskus Redin K-Supermarketin juomaosastosta?

Turkulainen K-Citymarket myy vahvoja oluita ja soittaa hiivoille klassista musiikkia

Kaikkien janoisten sankari K-Citymarket Tammisto

Lappeenrantalaisessa K-Supermarket Lehmuksessa on huomattu olutkulttuurin kehitys

Jyväskyläläisen K-Citymarket Seppälän massiivinen juomaosasto

Helsinkiläinen K-Supermarket Tripla panostaa juomaosastoon

Helsinkiläinen K-Supermarket Mustapekka uusi olutosastonsa

Porilainen K-Citymarket Puuvilla panostaa juomaosastoonsa. Mukana tuttu nimi pienpanimorintamalta.

Olutkansa äänesti Suomen parhaita vähittäiskauppojen juomaosastoja